Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/askanswer/domains/askanswer.ir/public_html/qa-include/qa-db.php on line 66  اختلال در خواب - Askanswer مرکز مشاوره سلامت ایران(هفت سیب)
  •  
    • ۷,۳۸۶ پرسش
    • ۵,۰۶۳ پاسخ
    • ۴۴۰ نظر
    • ۲۳۰,۲۲۶ کاربر
  •  

لیست برچسب‌ها

بارداري پریود آلت-تناسلی رابطه-جنسی عادت-ماهانه خودارضایی نزدیکی خارش برنامه-درمانگاه-پوست-و-مو جوش موهای قاعدگی ریزش-مو پرده-بکارت شیرخوار ادرار رشد-نوزاد جنین در و ناباروری حساسیت - لکه-پوستی وزن پوست تیروئید افسرده واژن دیابتی پستان لکه-بینی موی-زائد سلامت-جنسی طول-آلت-تناسلی قلبي رحمی درد-بیضه اختلال-نعوظ سونوگرافی از انزال-زودرس استرس تخمدان تکرر-ادرار کیست-تخمدان پریود-نامنظم جلوگیری سرفه جوش-صورت زناشویی منی جلوگیری-از-بارداری جنسي سوزش-ادرار قرص-ال-دی لاغری تیرویید برنامه-مادر-کودک-تندرستی خونریزی-رحمی عرق-کردن سرطانی سقط نوزاد خشکی-پوست چاقی عوارض-دارو خلط اضطراب ورزشی فشار-خون قد بلوغ مقاربت معده جای-جوش مثانه داروهاي کاهش-وزن زخم تهوع واریکوسل های کم-کاری-تیروئید اختلالات-اضطرابی ناباروری-مردان پروستات مقعد خونی رژیم-غذایی تپش-قلب آزمایش چین-و-چروک ترشحات-واژن زگیل-تناسلی مایع-منی اسپرم افزایش-وزن دور-چشم صرع

اختلال در خواب

+1 امتیاز
روزتون بخیر. آیا محیط های کاری غیر استاندارد و کم نور موجب اختلال در خواب میشه؟و اگر بعضی از دوستان مجبور باشند، مثلاً انباری است که نوعی مواد نگهداری می شود که باید مثلاً تاریک باشد، یا مثال های دیگر، توصیه تان به آن دسته از افراد چیست؟ در طول روز چه کارهایی بکنند که این اثر کمتر بشود و در واقع ساعت بیولوژیکی شان تنظیم بماند؟ممنونم از شما.
پرسش ۰۹/اسفند/۱۳۹۳ ۱۴:۴۱:۲۲ در اعصاب و روان از zahra44 (230 امتیاز)

1 پاسخ

0 امتیاز
کارمندانی که در اتاق های بدون پنجره و یا کم نور کار می کنند خواب شبانه ی کمتری دارند. به گفته پزشکان شرایط محیط کار در تنظیم ساعت داخلی بدن نقش دارد و اگر محیط کار به بهترین شکل طراحی شود می تواند سلامت جسمی و ذهنی کارمندان را ارتقاء بخشد. از هر سه کارمند یک نفر از کم خوابی به علت استرس، کار با رایانه و منتقل کردن کار به منزل رنج می برد. پزشکان همواره توصیه می کنند عوارض کم خوابی تنها بدخلقی و نداشتن تمرکز نیست، بلکه این امر خطر بروز بیاری های جدی مانند چاقی مفرط، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و حتی کاهش طول عمر را افزایش می دهد.
راجع به خواب طبیعی یا در واقع خواب و بیداری و چرخه اش در این برنامه صحبت کردیم. به هورمونی اشاره کردیم به نام ملاتونین که وقتی خورشید درخشان می شود و آغاز روز را داریم 7.5 تا 8.5 صبح این هورمون ترشح اش متوقف می شود و از آن طرف آفتاب که غروب می کند ترشحش آغاز می شود. بنابراین این چرخه داشتن نور کافی طبیعی با متوقف کردن ترشح این هورمون ما را وارد سیکل فعالیت روزانه می کند و مقابلش که هوشیاری را در پی دارد و از آن طرف هم چرخه خواب که نقطه مقابلش است.
حالا از این هورمون که بگذریم هر جایی که ما نور طبیعی و به مقدار کافی نداشته باشیم این چرخه های هورمونی به هم می ریزند. یکی از مسائلش می شود مسئله به هم خوردن خواب طبیعی. یعنی فرد وقتی در طول روز هورمون هایش درست ترشح نشود، مثلاً ملاتونین به طور کافی متوقف نشود، شاید احساس خواب آلودگی داشته باشد در روز. شب هم خوابش عمیق نمی شود و دچار مشکل می شود. اما یک پدیده خیلی مهم تر در کسانی که محیط کارشان کم نور است، پایین آمدن راندمان کاری شان است. گرچه عوارض دیگری هم دارد، مثل قرمزی چشم ها و مسائلی که ممکن است حتی علوب انکساری؟ چشم را در پی داشته باشد. نور کافی توی محیط کار یک ضرورت است. گام اول در برخورد با مشکل کم نوری این است که یک ارزیابی از روشنایی محیط داشته باشیم. تامین روشنایی مناسب محل کارمان با توجه به شرایط و نوع کاری که انجام می دهیم. در واقع میزان ظرافت و دقتی که که درکار وجود دارد می شود مرحله ی بعدیش. آرایش لامپ ها را بررسی کنیم حتی الامکان ارایش لامپ ها در محیط کار اگر نور مصنوعی در واقع بیشتر وجود دارد، ترکیبی باشد که شبیه به نور روز باشد. حالا مهتابی، آفتابی ، تعابیری که به کار می برند، یک طیف کاملی از نور شبیه به نور روز را در بر بگیرد. و تامین و نگهداری لامپ ها به صورت منظم و مرتب جزء اصول اولیه این داستان است. یعنی در واقع دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت روی این قضیه تمرکز کرده است. مطالعه کرده است و دیده است که 18% کارگاه های بالای 10 نفر.. عبارت «کارگاه» می تواند هر محیط کاری از جمله مثلاً محیط اداری را هم در بر بگیرد. فاقد نور کافی هستند و حدود 16% افرادی که اینجا کار می کنند دچار مشکل اند. برای اینگونه افراد هم توصیه شده که حتماً سالی یک بار حداقل معاینه چشم داشته باشند ببینند تاثیری روی بینایی شان نداشته باشد. بحث کلی این است که نور طبیعی به دلایل مختلف خیلی بهتر است. یکی اینکه طیف کاملی دارد یکی اینکه در واقع اقتصادی تر است و  یکی اینکه خاصیت میکروب کشی طبیعی و تولید ویتامین دی در بدن را دارد به خاطر آن طیفی از اشعه ماوراء بنفش که باز راجع بهش توی همین برنامه صحبت کردیم. نور طبیعی حتی الامکان اگر در محیط کار امکان فراهم کردنش باشد باید به آن سمت برویم. اگر بشود سقف آن کارگاه یا محل کار را مثلاً درش تغییر ایجاد کرد. در سقف منفذی ایجاد کرد و نوعی از پنجره های شیشه ای که در سقف ایجاد می شود بگذارند که فقط نور را رد بکند. دریچه های نور در واقع بگذارند این خیلی مناسب و مفید است. اگر نشود این کار را کرد حداقل می شود با رنگ آمیزی بهتر محیط کار که از بالای دیوار و سقف ها به سمت در واقع رنگ روشن می رویم، سقف کاملا سفید است و لبه های بالایی دیوار حتی الامکان رنگ روشن داشته باشند، لبه های پایین رنگ تیره داشته باشند کمک کنیم نور موجود درست مدیریت بشود.. چند عنصر هم در طراحی نور وجود دارند من پیشنهاد می کنم دوستانی که علاقه مندند در این زمینه اطلاعات بیشتر داشته باشند، یک پایگاه جامعی وزارت بهداشت راه انداخته است به اسم پایگاه جامع آموزش و فرهنگسازی سلامت. چون در واقع یک نهاد دولتی و مطمئن نیست بهش مراجع کنید
خود این نور اگر تنظیم بکنند آن آثار سوء که شما بهش اشاره کردید و من هم برخی اش را گفتم کمتر خواهد شد. یعنی این نور بایستی به صورت یکنواخت.. چند المان دارد دیگر،  مقدار نور باید ثابت باشد. کم وزیاد نشود حتی الامکان. توزیع اش باید کافی باشد و یکنواخت باشد در نقاط مختلف محل کار.
یعنی توی کارگاه اگر یک نقطه اش روشن تر است، یک نقطه اش تیره تیر است خودش این عارضه را بیشتر می کند. حتی الامکان یک نواخت بشود. شبیه نور روز باشد. اشاره کردیم به این . و حالا اگر تمام این المان ها را فراهم کردیم و باز گام جلوتری خواستیم برداریم می توانیم در فضاهای بین کارمان مکث هایی را بدست بیاوریم و از نور بیرون استفاده بکنیم به تنظیم شدن در واقع شرایط بیولوژیک و روانی ما کمک بسیار خواهد کرد و البته آنتی اکسیدان ها مثل هر حوزه دیگری می توانند کمک کار باشند
پاسخ در ۰۹/اسفند/۱۳۹۳ ۱۴:۴۳:۴۰ از dr.sharifi (7,320 امتیاز)

پرسش‌های مرتبط

+1 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۰۳/اسفند/۱۳۹۳ ۱۱:۲۰:۰۰ در اعصاب و روان از سجاد 66 (210 امتیاز)
+9 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۰۵/فروردین/۱۳۹۲ ۱۳:۰۰:۲۵ در اعصاب و روان از duzz (1,180 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ
+6 امتیاز
0 پاسخ
+4 امتیاز
0 پاسخ
???????
...