Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/askanswer/domains/askanswer.ir/public_html/qa-include/qa-db.php on line 66  در مورد بیماری اسکیزوفرنی - Askanswer مرکز مشاوره سلامت ایران(هفت سیب)
  •  
    • ۷,۳۸۶ پرسش
    • ۵,۰۶۳ پاسخ
    • ۴۴۰ نظر
    • ۲۳۰,۴۱۸ کاربر
  •  

لیست برچسب‌ها

بارداري پریود آلت-تناسلی رابطه-جنسی عادت-ماهانه خودارضایی نزدیکی خارش برنامه-درمانگاه-پوست-و-مو جوش موهای قاعدگی ریزش-مو پرده-بکارت شیرخوار ادرار رشد-نوزاد جنین در و ناباروری حساسیت - لکه-پوستی وزن پوست تیروئید افسرده واژن دیابتی پستان لکه-بینی موی-زائد سلامت-جنسی طول-آلت-تناسلی قلبي رحمی درد-بیضه اختلال-نعوظ سونوگرافی از انزال-زودرس استرس تخمدان تکرر-ادرار کیست-تخمدان پریود-نامنظم جلوگیری سرفه جوش-صورت زناشویی منی جلوگیری-از-بارداری جنسي سوزش-ادرار قرص-ال-دی لاغری تیرویید برنامه-مادر-کودک-تندرستی خونریزی-رحمی عرق-کردن سرطانی سقط نوزاد خشکی-پوست چاقی عوارض-دارو خلط اضطراب ورزشی فشار-خون قد بلوغ مقاربت معده جای-جوش مثانه داروهاي کاهش-وزن زخم تهوع واریکوسل های کم-کاری-تیروئید اختلالات-اضطرابی ناباروری-مردان پروستات مقعد خونی رژیم-غذایی تپش-قلب آزمایش چین-و-چروک ترشحات-واژن زگیل-تناسلی مایع-منی اسپرم افزایش-وزن دور-چشم صرع

در مورد بیماری اسکیزوفرنی

+1 امتیاز
10-    روزتون بخیر. اگه میشه در مورد بیماری اسکیزوفرنی بگید؟ و آیا راهکاریهایی برای بهبود یا کاهش علائم این بیماری وجود داره؟ مرسی.
پرسش ۱۰/اسفند/۱۳۹۳ ۱۵:۳۴:۴۴ در اعصاب و روان از مهاجرانی (330 امتیاز)

1 پاسخ

0 امتیاز
بیماری اسکیزوفرنی بیشتر زایده فرهنگ است و در فرهنگهای مختلف نمودهای متفاوتی دارد افرادی که از اسکیزوفرنی رنج می برند صداهای تخیلی رعب آوری را می شنوند و این صداها حتی ممکن است آنها را دچار تروما کند. اغلب این صداها می توانند توسط فرهنگها شکل گیرند و فرهنگهای غربی رخدادهای بیمارگونه بسیار آزاردهنده تر  و ناخوشایندتری را تجربه می کنند. بسیاری از افراد در فرهنگهای غربی شنیدن صداهایی را گزارش کردند و مدعی شدند افراد دیگر ذهنشان را می خوانند، افکارشان را کنترل می کنند یا در حال توطئه چینی برای قتل آنها هستند و البته این در حالیست که در افریقا و هند این صداهای توهمی بی ضرر و یا حتی تفریحی به حساب می آیند.
اسکیزوفرنی نوعی اختلالی هستش که از نوع سایکوتیک هست یا روان پریشی یک اختلال روانی مزمن هستش هرچند علائم بالینی متفاوتی داره اما پوتوفیزئولوژی تخریب کننده عمیقی داره تفکر، ادراک، احساس و حرکت و رفتار و حتی گفتار افراد رو می تونه مخدوش کنه در اختلال اسکیزوفرنی ما در افراد شاهد قطع ارتباط با واقعیت هستیم من در برنامه های پیشین عرض کردم مثالی که براش می تونیم بزنیم در مورد شخصیت افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی هستن این هستش که شما این آینه رو تجسم کنید که یک سنگ به وسط یک آینه بزرگ بخوره چگونه این آینه متلاشی می شه به خورده های ریزی تقسیم می شه شخصیت این افراد هم یه همچین حالتی پیدا می کنه در خصوص این بیماری. این اختلال علائمش معمولا بایستی تا شش ماه وجود داشته باشه و در این مدت حداقل یک ماه مرحله فعال علائم رو شاهد هستیم براساس علائم مثبت و علائم منفی دو نوع این اسکیزوفرنی تقسیم بندی می شه که در علائم مثبت بیشتر شاهد توهمات، هذیان و همینطور رفتارهای عجیب و غریب هستیم اختلال در فرم تفکر افراد به وجود میاد اسکن هایی که از مغز این افرادی که علائم مثبت رو داشتن نشان داده که بخشهای مختلف مغز حالت طبیعی رو داره و کسانی که در واقع علائم مثبت دارن بیمارانی که علائم مثبت رو دارن به درمان پاسخ بهتری رو می دهند در مورد بیمارانی که از علائم منفی رنج میبرن ما کندی احساسات و عواطف رو شاهد هستیم یکی از علائم افرادی که مبتلا به نوع دوم هستن و علائم منفی رو دارن این هستش که نسبت به نیازهای خودشون و اطرافیانشون بی تفاوت می شن حتی احساسات دگرکشی رو ممکنه در این افراد ما شاهد باشیم آفازی، بی احساسی، بی ادراکی و همین طور عدم توجه از ویژگیهای بارز علائم منفی هست در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی. سی تی اسکن مغز افرادی که علائم منفی دارن نابهنجاریهای بارزی رو در مغزشون نشون میده و معمولا به درمان هم این افراد پاسخ مطلوبتری رو نشون نمیدن.  مطلب پایانی که در خصوص ویژگیهای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی باید اشاره بکنم به دلیل قطع ارتباطشون با واقعیت مشکلات اجتماعی و ارتباطی عدیده ای رو دارن کارکردهای اجتماعی، کارکردهای شغلیشون، عملکرد تحصیلیشون به طور بارز مخدوش میشه و این از نکات حائز اهمیت هست.
تأثیرات همه جانبه فرهنگ در تمامی شئونات زندگی افراد موضوعیست انکار ناپذیر و نکته جالب اینجاست که حتی فرهنگ در روی نمودهای بیماریها هم می تواند تأثیرگذار باشد اسکیزوفرنی در فرهنگهای مختلف نمودهای مختلفی دارد. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی به دلیل توهم شنیداری که دارند نوع توهم شنیداریشون در فرهنگهای مختلف در فرهنگ غرب و فرهنگ کشورهای دیگر کاملا متمایز بود مثلا افرادی که در آمریکا بودند و دچار اسکیزوفرنی بودند تجارب نفرت انگیزی داشتند و تجارب خشنی از این صداها داشتند. و معمولاً توهماتشون بیشتر از نوع گزنده و آسیب بود و بیشتر از این موضوع رنج می بردند و ارتباط خاصی برقرار نمی کردن با اشخاص و توهماتی که در واقع تجربه می کردن ارتباطی با افراد پیرامون آنها نداشتش اما افرادی که در هندوستان مبتلا به این بیماری بودند بیشتر تاکید می کردند که این صداها مرتبط هست با بستگان و نزدیکان آنها که در واقع این افراد و بستگان نزدیک آنها که این توهم ها رو در واقع براشون رقم می زنن بیشتر در حال موعظه کردن و پند دادن این اشخاص هستند در افریقا هم باز به همین ترتیب. مطرح کردند که آمریکاییها و اروپائیها چون تمایل دارند که خودشون رو افرادی تلقی بکنند که هویت فردی دارند این مسئله زمینه ساز این می شه که این در واقع مسئله در مورد توهمهاشون رقم بخوره در حالیکه در مورد افرادی که در خارج از دنیای غرب زندگی می کنند افراد ذهن و روح خودشون رو با دیگران و روابطشون در هم تنیده می دونن و یکی در واقع تلقی می کنند افرادی که در آمریکا دچار این هذیان ها هستند. صداهای مزاحم رو تهدیدی برای دنیای خصوصی خودشون مطرح می کردن و افرادی که در هند و آفریقا زندگی می کردند معمولاً این صداها اونها را آزار نمی داده و تجربه ناراحت کننده ای را از این موضوع مطرح نمی کردند نکته ای که حائز اهمیت هست و مطرح کردند دقت کردن به این توهمات افراد با توجه به فرهنگها می تونه که زمینه خوبی رو فراهم کنه برای راهکارهای درمانی این افراد و میتونه راهکارهایی رو متناسب با فرهنگ اون افراد برای درمان این بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی رقم بزنه و پیشنهاد کردن که روی این موضوع بیشتر بررسی بشه.
ترکیبی از درمانهای تایپوفارموکولوژی و همینطور درمانهای روانی- اجتماعی مثل خانواده درمانی همینطور روان درمانی، کاردرمانی از درمانهایی هستش که تأکید می شه مخصوصا طی تحقیقاتی که در کشور خودمان انجام شده کاردرمانی در این افراد بسیار حائز اهمیت هست طی کاردرمانی درمان که( 5:16) یک سری کارهای هنری و دستی رو به این افراد میدن (5:19) که باعث افزایش اعتماد به نفس، تقویت اعتماد به نفس در این افراد میشه مثلا میان طرح درمان میریزن کاردرمانی 20 ساعته طی شش ماه رو برای افراد بیمار در نظر میگیرن متناسب با جنسیت افراد مثلا برای آقایون موکت بافی، گچ بری کارهای یدی مثل باغبانی و کارهایی از این دست رو مد نظر قرار میدن. برای خانمها هم کارهای زنانه تر مثل پولک دوزی، فرش بافی و کارهایی هنری از این دست رو رقم می زنن که تأثیر مطلوبی داره با توجه به اینکه این افراد از نظر شغلی دچار مشکل نمیشن (5:48) و اسکیزوفرنی جزو بیماریهایی هست که هزینه درمانی بالایی داره کار درمانی می تونه خیلی کمک کننده باشه برای تقویت روحیه این افراد و همینطور درمان علائم مثبت و منفی در کنار این مسئله باید به آموزش مهارتهای اجتماعی هم توجه ویژه ای صورت بگیرد.
پاسخ در ۱۰/اسفند/۱۳۹۳ ۱۵:۳۷:۰۶ از Dr.Shahabi (92,580 امتیاز)

پرسش‌های مرتبط

+2 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۰۹/اسفند/۱۳۹۳ ۰۹:۲۶:۴۲ در زیبایی از امیداوریان (300 امتیاز)
+2 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۰۹/اسفند/۱۳۹۳ ۰۹:۲۶:۵۶ در زیبایی از امیداوریان (300 امتیاز)
+2 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۰۸/اسفند/۱۳۹۳ ۰۶:۵۷:۱۵ در اعصاب و روان از اهدائی وند (220 امتیاز)
+3 امتیاز
1 پاسخ
???????
...