Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/askanswer/domains/askanswer.ir/public_html/qa-include/qa-db.php on line 66  مراقبت از ناخن - Askanswer مرکز مشاوره سلامت ایران(هفت سیب)
  •  
    • ۷,۳۸۶ پرسش
    • ۵,۰۶۳ پاسخ
    • ۴۴۰ نظر
    • ۲۳۱,۰۳۴ کاربر
  •  

لیست برچسب‌ها

بارداري پریود آلت-تناسلی رابطه-جنسی عادت-ماهانه خودارضایی نزدیکی خارش برنامه-درمانگاه-پوست-و-مو جوش موهای قاعدگی ریزش-مو پرده-بکارت شیرخوار ادرار رشد-نوزاد جنین در و ناباروری حساسیت - لکه-پوستی وزن پوست تیروئید افسرده واژن دیابتی پستان لکه-بینی موی-زائد سلامت-جنسی طول-آلت-تناسلی قلبي رحمی درد-بیضه اختلال-نعوظ سونوگرافی از انزال-زودرس استرس تخمدان تکرر-ادرار کیست-تخمدان پریود-نامنظم جلوگیری سرفه جوش-صورت زناشویی منی جلوگیری-از-بارداری جنسي سوزش-ادرار قرص-ال-دی لاغری تیرویید برنامه-مادر-کودک-تندرستی خونریزی-رحمی عرق-کردن سرطانی سقط نوزاد خشکی-پوست چاقی عوارض-دارو خلط اضطراب ورزشی فشار-خون قد بلوغ مقاربت معده جای-جوش مثانه داروهاي کاهش-وزن زخم تهوع واریکوسل های کم-کاری-تیروئید اختلالات-اضطرابی ناباروری-مردان پروستات مقعد خونی رژیم-غذایی تپش-قلب آزمایش چین-و-چروک ترشحات-واژن زگیل-تناسلی مایع-منی اسپرم افزایش-وزن دور-چشم صرع

مراقبت از ناخن

+3 امتیاز
باسلام و خسته نباشید خدمت دکتر عزیز اگه میشه کمی در مورد ناخن بگیدو چطور میشه ازش مراقبت کنیم؟ ممنون میشم.
پرسش ۱۱/اسفند/۱۳۹۳ ۰۹:۱۶:۱۰ در ناخن از بهداد903 (340 امتیاز)

1 پاسخ

0 امتیاز
خیلی موقع ها خیلی افراد شاید به ناخن اهمیتی ندهند و خیلی سطحی مشکلات ناخن را در واقع بگذرند ازش ولی خیلی مواقع همین مشکلات ناخن  نشانه ای که روی ناخن اتفاق می افتد می تواند ما رو هدایت کند به یک بیماری داخلی. من یه مثالی می زنم خیلی از بیماری هایی که درگیری  پوستی - مفصلی ایجاد می کنند؛ بیماری های روماتولوژی که اصطلاحا مثلا یه بیماری به اسم لوپوس ، درماتومیوزیت که بیماری هایی هستند که درگیری های پوستی می دهند و درگیری های مفصلی و حالا درگیری های داخلی می تواند یکی از شروع در واقع علایمش از تغییرات دور ناخن باشد و ما مواقعی که حالا یه بیماری رو می بینیم با یه مشکلات پوستی که شک می کنیم که مثلا این فرد می تواند بیماری لوپوس داشته باشد بیماری درماتومیوزیت داشته باشد که اهمیت داره که زودتر تشخصی بدهیم حتما دور ناختنش رو نگاه می کنیم پس خود ناخن تغییراتی که می کند می تواند بیانگر بیماری های داخلی باشد مثلا تغییری رنگی که روی صفحه ناخن ایجاد می شود توی یه سری از بیماری های کلیوی بیماری های کبدی مثل سیروز ناخن در واقع تغییر می کند و بستر ناخن در واقع یک تغییر رنگی ایجاد می شود شکل ناخن تغییر می کند این مثلا تو مصرف بعضی از دارو ها یه تغییر رنگی ما توی ناخون داریم و مریضی که مثلا یه تغییری رنگی توی ناخنش پیدا می کند می توانیم بگیم که ممکنه این دارو رو خورده باشد مثلا ماینوسیکرین یه دارویی هست که برای آکند خیلی نسخه می شود و یه تغییر رنگی توی ناخون ایجاد می کند و ممکنه جای دیگه هنوز مشکلی نباشد و این علامت خطریه یه زنگ خطریه که ما رو به این سمت هدایت می کند که حالا این دارو ممکنه برای این بیمار مفید نباشد . پس ناخن علی رغم این که شاید در نگاه اول خیلی مهم نباشد ولی وجودش می تواند بروز یک سری بیماری های داخلی رو به ما نشون بدهد. حالا اهمیتش رو من می گم . خیلی موقع ها پیش می آید ما ناخن رو به هر دلیلی بکشیم. مثلا فرد یه عفونت ناخن پیدا می کند خیلی مواقع این ناخن هایی که میره داخل در واقع گوشت به هر حال به خاطر بد کشیدن ، بد بریدن ، بد کوتاه کردن ناخن ، به خاطر کفش تنگ ، به خاطر ساختار پهن ناخن ؛ مجبوریم ناخن حالا گوشه اش رو جراحی کنیم در بیاریم یا کل ناخن رو در بیاریم . واقعا توی اون فاصله ای که فرد ناخن ندارد مثلا 9 ماه یک سال شاید 18 ماه ناخن پا طول بکشد تا رشد کند واقعا ناخن ناراحته و پاش که یه ضربه ای می خوره حالا دست اگه باشد برای گرفتن اشیاء وجود ناخن واقعا ضروری هست . ما یک بیماری داریم که این افراد مادرزادی ناخن ندارند . خیلی نادر هست . واقعا اینا مشکل دارند برای کار هایی که ظریف انجام می شود برای ضربه هایی که فرد می خواهد تایپ کند پس اهمیت ناخن برای کار های ظریف واقعا لازمه و خوب یه بعد دفاعی اولیه ¬ای که ممکنه فرد به خاطر حالا حملاتی که ممکنه بهش باشد می گیره باز از این جهت هم اهمیت پیدا می کند.
این زینت های مختلفی که روی ناخن انجام می دهند و این حالا حرفه های تخصصی - آرایشی که روی بحث آرایش ناخن وجود دارد ناخن  دست و پا تخصصی آرایشی خاص خودش رو دارد اینا ملاحظات پزشکی رو چقدر رعایت می کنند و چقدر تداخل دارند با بیماری ها یعنی مثلا ممکنه پنهان بکنند نشانه بیماری ها رو .
توی چند سال اخیر خیلی باب شده ناخن مصنوعی استفاده می کنند فرد حالا به خاطر زیبایی بیشتر حالا یه موقع هست فرد ناخنش یه بیماری دارد اصلا ما توصیه می کنیم که اون به هر حال برای کار های روزمره اش برای اصلا حالا زیباییش ناخن بکارد ولی مواردش محدوده خیلی محدوده ولی خیلی از مواقع حالا خانم ها متاسفانه اینا می زوند ناخن مصنوعی می کارند ناخن مصنوعی با استفاده از یک چسب های آکریلیک روی صفحه ناخن چسبونده می شود من قبل از این که حالا توضیح بدهم ناخن سه تا جزء دارد یه قسمت اصلی اگر بازدید کننده های سایت ناخن هاشون رونگاه کنند ناخن در قسمت جلوییش یه قسمت هلال سفید رنگی دارد که ما بهش میگیم ماهک ناخن زیر این ماهک ناخن سلول های سازنده ناخن هستند به اسم ماتریکس ناخن که فرمانروای ساخت ناخن زیر این قسمت هلالی سفید ناخن هست که ما بهش میگیم ماهک ناخن پس یک قسمت اصلی ناخن ماتریکس ناخن هست که ساخت ناخن رو تولید می کند و ناخن به سمت انتها به سمت جلو پیش می رود .
بافت کاملاَ زنده هست . ماتریکس کاملا بافت زنده هست. بعد ناخن وقتی رشد می کند بستری دارد قسمت دوم روناخن اجزای ناخن می شه بستره ناخن . بستره ناخن اون قسمتی هستش که اعصاب ناخن ، مویرگ هایی که می خواهند خون رسانی رو به ناخن داشته باشند ، لنفاتیک و عروق لنفاتیکی در قسمت های بعد تر ناخن در واقع وجود دارند . و در نهایت ماحصل ساخت ماتریکس ناخن یک بافت سفت و حالا به سمت انتها می رود مرده ای در واقع خواهد بود که صفحه ناخن رو در واقع تولید می کند. من این رو هم توضیح بدم ما اگه ناخن دست رو بکشیم  ماه 9 تا 12 ماه طول می کشد ناخن از لبه ی در واقع چسبیدش به لبه آزادش برسه و در مورد ناخن پا 12 تا 18 ماه طول می کشد. ناخن پا خوب دیر تر رشد می کند . حالا اون فردی که ناخن مصنوعی استفاده می کند این ناخن مصنوعی رو مجبوره بزارد روی ماتریکس ناخن و با یه چسب ساخته و یا چسبونده می شود. دو تا اشکال دارد ؛ یکی این که به ماتریکس ناخن فشار می آورد ممکنه ساخت ناخن خودش مشکل پیدا کند بعد 5 ماه 6 ماه بعد که ناخن برداشته می شود 2 ماه بعد می بینیم خود ناخن فرد مشکل پیدا کرده کج و کوله می شود بد در میاد پستی بلندی دارد و یه اتفاق دیگه ای که خیلی بیشتر می افته آقای دکتر این چسبی که برای چسبوندن این ناخن استفاده می شود خیلی مواقع اگزما یا حساسیت پوستی روی ناخن و خصوصا بافت دور ناخن ایجاد می شود بافت دور ناخن خیلی حساسه اگر دچار اگزما بشه سریع ماتریکس متاثر می شود و باز ناخن کج و کوله می شود و قطعا برای خانم ها داشتن یه ناخن زیبا و ناخن خوب مطمئنا یه امتیازه و همشون دوست دارند ناخن خوبی داشته باشند و اگر این اتفاق روی ماتریکس روی قسمت سازنده ناخن دائمی افتاده باشد دیگه نمی شود برای این فرد کاری کرد و ما هنوز پیوند ماتریکس یا کاشت اون سلول های زایای ناخن رو توی دنیا نداریم .
یعنی به عبارتی اگر ماتریکس بر اثر نصب این ناخن های مصنوعی آسیب جدی ببینه ، (دیگه نمیشه کاری کرد ) حتی تا پایان عمر .... (دیگه نمیشه کاریش کرد) ناخن دیفرمه خواهد بود .
ببینید من یه مثالی بزنم یه موقع هست یه فرد دستش می رود لای در مثلا توی کودکی یه انگشت شستش در واقع می رود لای در این تخریبی که وی ماتریکس اتفاق می افتد ممکنه دیگه باعث یک دفرمیتی یا بد شکلی در ناخن بشه که دیگه اصلاح نشود.
پاسخ در ۱۱/اسفند/۱۳۹۳ ۰۹:۳۴:۴۴ از dr.waseghi (9,450 امتیاز)

پرسش‌های مرتبط

+3 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۱۱/اسفند/۱۳۹۳ ۱۰:۲۲:۵۰ در ناخن از داوود233 (440 امتیاز)
+7 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۲۷/بهمن/۱۳۹۲ ۱۱:۰۴:۳۶ در ناخن از لیلون (220 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ
پرسش ۱۳/مرداد/۱۳۹۹ ۱۲:۲۱:۲۰ در ناخن از s_ebrahimi (120 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ
پرسش ۱۳/مرداد/۱۳۹۹ ۱۲:۳۲:۰۴ در ناخن از ترانه بمانیان (120 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ
پرسش ۱۳/مرداد/۱۳۹۹ ۱۳:۰۴:۵۰ در ناخن از mnm1362 (240 امتیاز)
???????
...