Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/askanswer/domains/askanswer.ir/public_html/qa-include/qa-db.php on line 66  نقش روده بزرگ و صفرا در سوء جذب - Askanswer مرکز مشاوره سلامت ایران(هفت سیب)
  •  
    • ۷,۳۸۶ پرسش
    • ۵,۰۶۳ پاسخ
    • ۴۴۰ نظر
    • ۲۳۰,۵۱۱ کاربر
  •  

لیست برچسب‌ها

بارداري پریود آلت-تناسلی رابطه-جنسی عادت-ماهانه خودارضایی نزدیکی خارش برنامه-درمانگاه-پوست-و-مو جوش موهای قاعدگی ریزش-مو پرده-بکارت شیرخوار ادرار رشد-نوزاد جنین در و ناباروری حساسیت - لکه-پوستی وزن پوست تیروئید افسرده واژن دیابتی پستان لکه-بینی موی-زائد سلامت-جنسی طول-آلت-تناسلی قلبي رحمی درد-بیضه اختلال-نعوظ سونوگرافی از انزال-زودرس استرس تخمدان تکرر-ادرار کیست-تخمدان پریود-نامنظم جلوگیری سرفه جوش-صورت زناشویی منی جلوگیری-از-بارداری جنسي سوزش-ادرار قرص-ال-دی لاغری تیرویید برنامه-مادر-کودک-تندرستی خونریزی-رحمی عرق-کردن سرطانی سقط نوزاد خشکی-پوست چاقی عوارض-دارو خلط اضطراب ورزشی فشار-خون قد بلوغ مقاربت معده جای-جوش مثانه داروهاي کاهش-وزن زخم تهوع واریکوسل های کم-کاری-تیروئید اختلالات-اضطرابی ناباروری-مردان پروستات مقعد خونی رژیم-غذایی تپش-قلب آزمایش چین-و-چروک ترشحات-واژن زگیل-تناسلی مایع-منی اسپرم افزایش-وزن دور-چشم صرع

نقش روده بزرگ و صفرا در سوء جذب

+5 امتیاز
عصربخیر. روده بزرگ و صفرا چه نقشی می توانند در سوء جذب داشته باشد؟ممنونم از شما و این سایت بسیار خوب.
پرسش ۱۱/اسفند/۱۳۹۳ ۱۳:۵۱:۰۱ در ساير موضوعات از غلام 999 (460 امتیاز)

1 پاسخ

0 امتیاز
یکی از موارد بسیار مهم، صفراست. چون همیشه بحث سوء جذب مطرح می شود یک موقع هم صفرا چون یکی از حلالها مواد هضم کننده به خصوص در بحث چربیها هست. صفرا ماده ای است که در کبد ساخته می شود و در غذا وجود ندارد. اینگونه نیست که مثلاً من برگردم بگویم شما برو مثلاً جگر بخور صفرا وارد بدنت بشود تا چربی را هضم بکند. خیر. صفرا در داخل بدن و توسط کبد ساخته می شود و در کیسه صفرا هم ذخیره می شود. وقتی غذا وارد بدن می شود، وارد اثناعشر می شود، این صفرا از طریق مجاری صفراوی ترشح می شود، وارد روده می شود، آن را حلش می کند، در مسیر روده باریک کمک می کند تا اینها جذب بشوند و خودش وقتی تا آخر روده باریک رسید، خودش جذب می شود. مقدار کمی از آن دفع می شود، مثلاً حدود 500 میلی گرم که دوباره توسط کبد ساخته می شود. این که دوباره جذب شد، از طریق آخر روده کوچم دوباره بر می گردد به کبد، دوباره ذخیره می شود تا غذا وارد بشود. روزانه حدود 7-8 مرتبه صفرا ترشح می شود در روده کوچک و دوباره جذب می شود و می آید در کبد و این روند را ادامه می دهد. به آن چرخه روده‌ای کبدی می گویند. و صفرا چهار گرم هست، 500 میلی گرم آن ساخته می شود و به هر دلیلی این صفرا مشکل پیدا بکند، مثلاً کبد دچار بیماریهایی نارسایی کبد بشود، صفرا را نسازد، بسازد ولی نتواند آن را ترشح بکند، مجرا مشکل داشته باشد، بسازد و ترشح هم بکند و لی آخر روده باریک نتواند آن را جذب بکند، ما در هضم و جذب مواد دچار مشکل خواهیم شد و باعث سوء جذب و به خصوص سوء جذب چربی خواهیم شد. این در مورد صفرا.
مسئله بعدی در مورد نقش روده بزرگ است. روده بزرگ در جذب مواد غذایی معمولاً نقشی ندارد اما اگر به هر دلیلی روده کوچک دچار سوء جذب شد و نتوانست غذا را جذب بکند، روده بزرگ می آید یک مقدار توانایی اش را افزایش می دهد تا آن خسارت را جبران بکند. مثلاً آن قند را نتوانست هضم و جذب بکند، روده بزرگ می آید و با باکتریهای خودش قند را هضم می کند، انرژِی را می گیرد ولی البته عوارض دارد. از آن طرف باعث اسهال می شود، از آن طرف باعث تولید گازهای هیدروژن، متان و دی اکسید کربن می کند که شخص احساس می کند گاز شدیدی دارد و افزایش گازها را به ده برابر می رساند. شخص احساس گاز شدیدی را می کند. این از عوارضش خواهد بود.
چربی در آنجا جذب نشود، چربیهای زنجیره‌ای بلند جذب نشود، روده بزرگ می آید ظرفیتش را افزایش می دهد. کلسیم در رودده بزرگ جذب نشود در روده کوچک، روده بزرگ می آید توانایی اش را افزایش می دهد. یک نکته را من در مورد چربیها بگویم؛ اگردر بدن سوء هضم چربی داشته باشیم و چربی جذب نشود که چربیهای غذایی زنجیره بلند هستند، معمولاً ما می آییم از زنجیره های متوسط استفاده می کنیم که نیاز به آنزیم ندارد و وزن را هم بالا نمی برند که معمولاً مثلاً در روغن نارگیل وجود دارد.
پاسخ در ۱۱/اسفند/۱۳۹۳ ۱۳:۵۱:۴۰ از dr.salimi (7,640 امتیاز)

پرسش‌های مرتبط

0 امتیاز
1 پاسخ
0 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۱۰/اسفند/۱۳۹۳ ۱۹:۳۲:۳۲ در دستگاه گوارش از نیک نام (180 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ
+4 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۱۱/اسفند/۱۳۹۳ ۱۴:۰۳:۳۶ در ساير موضوعات از باران 889 (440 امتیاز)
+5 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۱۱/اسفند/۱۳۹۳ ۱۳:۵۲:۳۷ در ساير موضوعات از غلام 999 (460 امتیاز)
???????
...