Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/askanswer/domains/askanswer.ir/public_html/qa-include/qa-db.php on line 66  مشکلات ادراری و مجاری متصل به آن - Askanswer مرکز مشاوره سلامت ایران(هفت سیب)
  •  
    • ۷,۳۸۶ پرسش
    • ۵,۰۶۳ پاسخ
    • ۴۴۰ نظر
    • ۲۳۱,۱۱۴ کاربر
  •  

لیست برچسب‌ها

بارداري پریود آلت-تناسلی رابطه-جنسی عادت-ماهانه خودارضایی نزدیکی خارش برنامه-درمانگاه-پوست-و-مو جوش موهای قاعدگی ریزش-مو پرده-بکارت شیرخوار ادرار رشد-نوزاد جنین در و ناباروری حساسیت - لکه-پوستی وزن پوست تیروئید افسرده واژن دیابتی پستان لکه-بینی موی-زائد سلامت-جنسی طول-آلت-تناسلی قلبي رحمی درد-بیضه اختلال-نعوظ سونوگرافی از انزال-زودرس استرس تخمدان تکرر-ادرار کیست-تخمدان پریود-نامنظم جلوگیری سرفه جوش-صورت زناشویی منی جلوگیری-از-بارداری جنسي سوزش-ادرار قرص-ال-دی لاغری تیرویید برنامه-مادر-کودک-تندرستی خونریزی-رحمی عرق-کردن سرطانی سقط نوزاد خشکی-پوست چاقی عوارض-دارو خلط اضطراب ورزشی فشار-خون قد بلوغ مقاربت معده جای-جوش مثانه داروهاي کاهش-وزن زخم تهوع واریکوسل های کم-کاری-تیروئید اختلالات-اضطرابی ناباروری-مردان پروستات مقعد خونی رژیم-غذایی تپش-قلب آزمایش چین-و-چروک ترشحات-واژن زگیل-تناسلی مایع-منی اسپرم افزایش-وزن دور-چشم صرع

مشکلات ادراری و مجاری متصل به آن

+3 امتیاز
خسته نباشید

دارای مشکلات متعدد در زمینه ادراری و تخلیه آن هستم توصیه به مصرف بیش از حد مایعات به من شده است راهنمایی نمایید و لطفا توضیح دهید این مشکل ریشه در کودکی ام دارد یا خیر؟با توجه به اینکه من از کودکی بیش از حد دچار عفونت و سوزش ادرار میشدم
پرسش ۰۶/بهمن/۱۳۹۲ ۱۶:۲۹:۰۳ در سیستم ادراري تناسلي از کوروش هندسی (2,740 امتیاز)

1 پاسخ

+1 امتیاز

حالب لوله ای است که ادرار تولید شده در کلیه را به مثانه انتقال می دهد. حالب دو گانه بدین معنی است که بیمار در هر طرف به جای یک حالب دارای دو حالب می باشد. شایعترین اختلال آناتومیک سیستم ادراری است و یک درصد مردم به آن مبتلا هستند. شایعترین تظاهر بالینی ایجاد عفونت ادراری در چند ماه اول زندگی است.

اختلالات مادرزادی در سیستم ادراری نسبتا شایع بوده و یکی از آنها حالب دو گانه است. حالب عضوی است که کلیه را به مثانه متصل می کند و از طریق آن ادرار تولید شده توسط کلیه ها به مثانه منتقل می شود (شکل 1). حالب دو گانه بدین معنی است که بیمار در هر طرف بجای یک حالب دارای دو حالب می باشد (شکل 2). این بیماری ممکن است یکطرفه یا دو طرفه باشد. این مشکل، شایعترین اختلال آناتومیک سیستم ادراری است و یک درصد مردم به آن مبتلا هستند. این بیماری در سفید پوستان شایعتر از سیاه پوستان و در دختران بیشتر از پسران دیده می شود. ده درصد کودکانیکه مبتلا به عفونت ادراری هستند دارای حالب دو گانه می باشند. حالب دو گانه دارای انواع مختلف است:
• نسبی: در این حالت فقط یک قسمت از حالب دو گانه می باشد که خودش به دو نوع تقسیم می شود:
o به شکل Y (ایگرگ). همانطور که از اسم آن بر می آید حالب وقتی از کلیه جدا می شود دو تا است ولی کمی پایین تر بهو پیوسته و یکی می شود (شکل 3).
o به شکل Y معکوس. در این حالت وقتی حالب از کلیه جدا می شود یک عدد است ولی کمی پایین تر حالب به دو قسمت تقسیم شده و دو تا حالب وارد مثانه می شود (شکل 4).
• کامل: در این حالت دو تا حالب از کلیه جدا شده و بصورت مجزا به مثانه ختم می شوند (شکل 5).
علائم بالینی: کودک مبتلا به این بیماری ممکن است با یک عده علائمی مراجعه نماید:
• علائم قبل از تولد: امروزه با پیشرفت تکنولوژی گاهی این بیماری قبل از تولد تشخیص داده می شود. حالب دو گانه ممکن است سبب ایجاد انسداد در مسیر ادرار به طرف مثانه شده و سبب تجمع ادرار در کلیه شود که در حین سونوگرافی از رحم حامله به راحتی قابل تشخیص است.
• علائم در دوران نوزادی: شایعترین تظاهر بالینی ایجاد عفونت ادراری در چند ماه اول زندگی است. اگر انسداد هم وجود داشته باشد، عفونت ادراری در سیستم ادراری مسدود شده سبب عفونت خطیر می شود که گاهی زندگی نوزاد را به مخاطره می اندازد. این نوزدان خوب رشد نمی کنند و بعضا دارای علائم گوارشی هستند.
• علائم در کودکان مسن تر:
o عفونت ادراری یک تظاهر بالینی شایع در هر سنی می باشد. اگر حالب در محل طبیعی خود در مثانه باز نشود به آن حالب نابجا گفته می شود. علاوه از آن حالب دو گانه مستعد برگشت ادراری است. این دو عامل سبب می شوند که این کودکان مستعد عفونت ادراری باشند.
o در دختر بچه ها وقتی حالب دو گانه نابجا نیز باشد، در این حالت حالب به واژن یا جای دیگر باز شده و سبب چکه کردن ادرار می گردد، چون ادرار وارد مثانه نمی شود و در کودکان بزرگتر آن خود را بصورت بی اختیاری ادراری دائمی نشان می دهد.
• گاهی انسداد ادراری بقدری شدید است که سبب اتساع شدید کلیه شده و این اتساع با لمس شکم قابل تشخیص است و حتی گاهی سبب تورم شکم کودک می شود.
• گاهی می توان چکه کردن ادرار محل حالب نابجا را دید.
تشخیص: اگر در کودکی مشکوک به وجود حالب دو گانه شدیم، اقدامات تشخیصی مناسب باید انجام شوند.
• سونوگرافی که در تشخیص خیلی کمک کننده است.
• بهترین روش تشخیصی برداشتن عکس رنگی از کلیه ها است. در این روش حالب دو گانه و نوع آن و محلی که حالب باز می شود نشانداده می شود. گاهی یکی از حالبها که به یک قطب کلیه متصل است همراه با اختلال کار کرد همان قسمت از کلیه می باشد که باز در عکس رنگی از کلیه ها قابل تشخیص می باشد.
• اگر مشکوک به برگشت ادرار هستیم کودک نیازمند یک رادیولوژی بخصوص به اسم VCUG می باشد که در آن برگشت ادرار از مثانه به طرف کلیه ها دیده می شود.
• اسکن کلیه: اگر می خواهیم پی به کار کرد کلیه ها ببریم و یا اینکه تشخیص بدهیم انسداد دیده شده در سونوگرافی نیازمند جراحی است یا نه، اسکن کلیه خیلی مفید می باشد.
• سیستوسکوپی: گاهی برای تشخیص محل سوراخ حالب و موارد دیگر لازم است بیمار سیستوسکوپی شود.
• آزمایشات: چگونگی عملکرد کلیه ها و وجود عفونت ادراری باید توسط آزمایشات خاصی تائید شوند.
درمان
• هر نوع عفونت ادراری باید درمان شود. گاهی لازم است کودک بصورت دراز مدت آنتی بیوتیک دریافت کند 

 

پاسخ در ۰۶/بهمن/۱۳۹۲ ۱۶:۲۹:۳۹ از دکتر وب گرد (48,940 امتیاز)

پرسش‌های مرتبط

+7 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۲۳/اسفند/۱۳۹۱ ۱۴:۵۴:۰۵ در سیستم ادراري تناسلي از پروانه (13,920 امتیاز)
+1 امتیاز
1 پاسخ
+4 امتیاز
1 پاسخ
+1 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۰۹/بهمن/۱۳۹۲ ۲۳:۲۹:۴۳ در سیستم ادراري تناسلي از پروانه (13,920 امتیاز)
???????
...