Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/askanswer/domains/askanswer.ir/public_html/qa-include/qa-db.php on line 66  روش صحیح آموزش مسائل مربوط به بلوغ به نوجوانان - Askanswer مرکز مشاوره سلامت ایران(هفت سیب)
  •  
    • ۷,۳۸۶ پرسش
    • ۵,۰۶۳ پاسخ
    • ۴۴۰ نظر
    • ۲۳۰,۴۲۴ کاربر
  •  

لیست برچسب‌ها

بارداري پریود آلت-تناسلی رابطه-جنسی عادت-ماهانه خودارضایی نزدیکی خارش برنامه-درمانگاه-پوست-و-مو جوش موهای قاعدگی ریزش-مو پرده-بکارت شیرخوار ادرار رشد-نوزاد جنین در و ناباروری حساسیت - لکه-پوستی وزن پوست تیروئید افسرده واژن دیابتی پستان لکه-بینی موی-زائد سلامت-جنسی طول-آلت-تناسلی قلبي رحمی درد-بیضه اختلال-نعوظ سونوگرافی از انزال-زودرس استرس تخمدان تکرر-ادرار کیست-تخمدان پریود-نامنظم جلوگیری سرفه جوش-صورت زناشویی منی جلوگیری-از-بارداری جنسي سوزش-ادرار قرص-ال-دی لاغری تیرویید برنامه-مادر-کودک-تندرستی خونریزی-رحمی عرق-کردن سرطانی سقط نوزاد خشکی-پوست چاقی عوارض-دارو خلط اضطراب ورزشی فشار-خون قد بلوغ مقاربت معده جای-جوش مثانه داروهاي کاهش-وزن زخم تهوع واریکوسل های کم-کاری-تیروئید اختلالات-اضطرابی ناباروری-مردان پروستات مقعد خونی رژیم-غذایی تپش-قلب آزمایش چین-و-چروک ترشحات-واژن زگیل-تناسلی مایع-منی اسپرم افزایش-وزن دور-چشم صرع

روش صحیح آموزش مسائل مربوط به بلوغ به نوجوانان

+4 امتیاز

با سلام و احترام

من پدر دو فرزند هستم که هر دو پسر هستند ، پسر کوچک تر 4 ساله و پسر بزرگترم در حال ورود به سن 14 سالگی هستند . الحمدلله هر دو فرزندانم از صحت و سلامت برخوردارند .

سوالی که بنده دارم ، در واقع مربوط به پسر بزرگتر است که در حال ورود به دوراغ رشد و بلوغ است . نگرانی اصلی من در مورد نحوه آموزش مسائل و مواردی است که در مورد مسائل مربوط به بلوغ فرزند بزرگترم می باشد .

سردر گم هستم و نمی دانم چگونه بایستی این قبیل مسائل را که نیاز است فرزندم در وقت مقتضی راجع به  خودش بداند، چگونه بایستی برایش بیان کنم ، از طرف دیگر خودم هم خجالتی و کم رو هستم و متاسفانه نگران هستم که نکند این کم رویی من باعث شود تا وظیفه پدری ام را در این مورد نتوانم به نحو احسن انجام دهم و خیلی نگران هستم .

با خیلی از دوستان و آشنایان دیگر که وضعیتی مشابه من دارند نیز مشورت کرده ام ، اما متاسفانه آن ها هم وضعیتی بهتر از من ندارند و هرکدام به فراخور دانش خود ، کارهایی انجام داده اند که واقعاً نگرانی مرا بیش از پیش کرده است .

منتظر دریافت پاسخ شما در این زمینه هستم ، خواهشمند است در صورت امکان در این زمینه علاوه بر این که پاسخ بنده را ارسال می فرمایید ، در برنامه پزشکی هفته اینده که در همین زمینه است نیز اطلاع رسانی فرمایید .

                                                                                                                 با تشکر و احترام - نوربخش                            

پرسش ۱۲/بهمن/۱۳۹۲ ۱۱:۳۴:۳۲ در مردان از Nourbakhsh (220 امتیاز)
برچسب‌گذاری مجدد ۲۲/تیر/۱۳۹۳ ۱۳:۳۷:۱۷

1 پاسخ

+2 امتیاز
 
بهترین پاسخ

سلام

اجازه دهید در ابتدای سخن نگاهی به وضعیت موجود در جامعه خودمان داشته باشیم. علیرغم آنکه شواهد کافی در حوزه های مختلف علوم (روان شناسی و علوم رفتاری، علوم تربیتی، پزشکی و جامعه شناسی) تایید می کنند که نوجوانان در این سنین پرفراز و نشیب به شدت به حمایت و راهنمایی والدین نیازمند هستند، متاسفانه اغلب والدین این کار را بخوبی انجام نمی دهند و بسیاری از آن ها اصلاً به آن نمی پردازند! این در حالی است که نوجوانان چه به لحاظ شخصی (رشد و تکامل جسمی و شناختی) و چه تحت تاثیر عوامل محیطی (جامعه، رسانه ها، دوستان و ... ) با تکانه های مداوم جنسی مواجه هستند. شاید علت این باشد که برخی از والدین تصور می کنند که در دنیای امروز، نوجوانان خودشان از همه چیز سر در می آورند. این در حالی است که مطالعات نشان می دهند که حتی در کشورهای غربی، نوجوانان هنوز بسیاری از مسائل ابتدایی را در مورد موضوعات جنسی نمی دانند. برخی از والدین نیز بر این باور هستند که اصولاً این سنین برای کسب اطلاعات جنسی هنوز زودهنگام است. این موضوع که نگذارند بچه ها ”زیادی“ بدانند، گاه از نظر آن ها یک ارزش محسوب می شود چرا که تصور می کنند "دانستن"، مساوی است با داشتن انگیزه بیشتر برای تجربه رفتارهای جنسی. باور نادرستی که بدون پشتوانه علمی کماکان در کشور و حتی در میان برخی سیاستگذاران سلامت و آموزش ما طرفداران قرص و محکمی دارد.

     از طرفی صرف نظر از جنبه های جسمی موضوعات جنسی، نوجوانان در رابطه با جنبه های شناختی، اخلاقی و اجتماعی موضوعات جنسی نیز اغلب از آگاهی کافی برخوردار نیستند (ازجمله مفهوم و تفاوت صمیمیت، علاقه، عشق، میل و رابطه جنسی ).

  در چنین شرایطی نیاز به راهنمایی توسط بزرگترها با توجه به وجود این حجم از منابع اطلاعاتی پیرامون نوجوانان، با دامنه درست تا غلط، بیش از هر زمان دیگر احساس می شود. بویژه آنکه نوجوانان در حال حاضر در موارد متعدد باید قادر باشند دست به انتخاب و یا تصمیم گیری های مهم بزنند. این در حالی است که بسیاری از مادران در زمینه اطلاع رسانی به فرزندان، ضعیف عمل می کنند و البته پدرها اغلب در مورد مسائل جنسی، معلم های به مراتب ضعیفتری هستند!

   این یک سوال جدی است که اگر نتوانیم  با نوجوانان خود در مورد مسائل جنسی به درستی صحبت کنیم، باید منتظر چه عواقب احتمالی باشیم؟

    مطالعات مختلف نشان داده که عدم اطلاع رسانی مناسب ( به ویژه از سوی والدین ) با احتمال بیشتر شروع فعالیت های جنسی پیش از ازدواج و در سن کمتر و با شرکای جنسی بیشتر، همراه بوده است. به علاوه بسیاری از این نوجوانان و جوانان در محافظت از خود در برابر خطراتی همچون مورد سوء استفاده واقع شدن، بارداری ناخواسته یا ابتلاء به بیماری های عفونی قابل انتقال از راه تماس جنسی به مراتب آسیب پذیرتر هستند.

   سوال مهم دیگر آن است که این تبادل اطلاعات از چه زمانی باید شروع شود؟

     حقیقت آن است که این انتقال اطلاعات باید از همان سال های اول زندگی یک کودک آغاز شود.  چه بخواهیم و چه نخواهیم، کودک از سنین پایین با توجه به تعامل پدر و مادر در خانواده و جایگاه و روابط زن و مرد در جامعه در حال شناخت و کسب اطلاعات است. وقتی کودک کنجکاو می شود که بچه ها از کجا می آیند؟ و یا از طریق دکتربازی با دوستان در حال شناخت جنسیت خود و جنس مخالف است، باید والدین به جای برخوردهای نسنجیده و گاه تند و پرخاشگرانه، متناسب با درک و فهم او برای ارائه اطلاعات مناسب در کنار او باشند. در حوالی سن بلوغ لازم است تا اطلاعات دقیقتری از آناتومی و فیزیولوژی اندام های جنسی و تغیرات دوره بلوغ به نوجوان ارائه شود. بالاخره با رسیدن به سن بلوغ و بعد از آن باید علاوه بر دادن اطلاعات تکمیلی لازم، ارزش های فردی، خانوادگی و اجتماعی مورد بحث قرار گیرند.

با توجه به آنچه در مطلب قبل ذکرشد، لازم است تا والدین در خصوص مسائل جنسی با نوجوان خود صحبت کنند. اما نحوه برقراری ارتباط و تبادل نظر در این خصوص ملاحظات خاص خود را دارد که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می کنیم :

-  ارزش های شما هرچه که باشند، بسیاری از آن ها ارزش های نوجوانان شما نیز خواهند بود. به شرطی که آن ها را به درستی و با صراحت و البته به دور از ارعاب و تهدید مطرح کنید و نوجوان خود را نسبت به اهمیت آن ها آگاه نمایید. باید دلائل نحوه تفکر خود را به روشنی برای نوجوان تشریح کنید. مثلا در مورد این که چرا ”نه“ گفتن در شرایطی به نفع فرد است حتی اگر برای انجام کاری تحت فشار دوستان و هم سن وسال های خود باشد.

- بجای موعظه کردن، صحبت ها را دوطرفه کنید و کشف کنید آن ها در مورد مسائل جنسی چگونه فکر می کنند. حتی اگر پاسخ مناسبی از آن ها نگیرید و بعضاً با مشاجره لفظی مواجه شوید، مطمئن باشید به هر حال تا حدی حرف های شما را شنیده اند و به هنگام لزوم جهت تصمیم گیری برای رفتار یا اقدامی خاص، نقطه نظرات شما را در ذهن دارند حتی اگر در ظاهر با آنها مخالفت کرده باشند. لذا حتی مکالمه یکطرفه نیز از نبود ارتباط بهتر است. گاه برای پاسخ باید به آن ها زمان داد.

-  مطرح شدن برخی موضوعات مثل خودارضائی از سوی والدین و نوجوانان هردو، چندان خوشایند نخواهد بود. اما باید به موارد زیر توجه شود:

هرگز به فکر مچگیری نباشید. حریم خصوصی همه افراد خانواده باید محترم شمرده شود. این موضوع در بسیاری از خانواده ها رعایت نمی شود و به ویژه بزرگترها خود را مجاز می دانند تا هر زمان و به هر نحو وارد محدوده خصوصی کوچکترها شوند. البته تعجبی هم ندارد کما این که در محیط آموزشی کشور نیز برخی مربیان پرورشی مدارس حتی خود را مجاز می دانند در ساعت استراحت به سراغ کیف دانش آموزان بروند و در آن تفحص کنند تا مبادا سی دی غیرمجاز در آن وجود داشته باشد!! نکته مهم این است که موضوع خودارضایی رابطه ثابت شده علمی با عوارض جسمانی و روانی منتسب ندارد. طبیعی است که می توان در خصوص ملاحظات اعتقادی برای آنها توضیحاتی ارائه داد ولی حتی وقتی در مورد ملاحظات مذهبی و شرعی موضوع با نوجوانان صحبت می کنید، احساس گناه را در او تشدید نکنید. احساس گناه به اعتماد به نفس و سلامت روانی نوجوان آسیب جدی وارد می کند.

-   این اطلاعات به هر طریق که به نوجوانان برسد نباید فراموش کرد که نمی توان از آنان انتظار داشت که همه توصیه ها را بطور کامل بپذیرند و به آن ها عمل نمایند.

-   نوجوان را آگاه کنید که هر رفتاری که انجام دهد و یا موقعیتی که برای او پیش آید، همیشه می تواند در مورد آن با ما صحبت کند. حتی اگر کار او باعث رنجیدن و ناراحتی ما شود، حاضر هستیم به سخنان او گوش دهیم و آن ها را یاری کنیم. اگر نوجوانان این روحیه را در ما نبینند، به هنگام مواجهه با رویدادهای ناگوار یا تصمیم گیری های نامناسب، بدون طرح موضوع با بزرگترها، با تصمیمات نسنجیده بعدی بر پیچیدگی مشکلات و عواقب آن رفتار می افزایند.

-   نوجوانان را به هیچ عنوان طرد نکنید. حتی وقتی غیرمسئولانه عمل کرده اند و مقصر هستند. آنها باید مطمئن باشند که والدین در هر شرایطی پشتیبان آنها هستند، حتی وقتی رفتار نوجوان از نظرشان کاملاً غیرقابل توجیه است. در سایر موارد زندگی نیز بهتر است محيطي را فراهم آوريم كه نوجوانان به راحتي بتوانند ابراز وجود كنند و آن ها را تشويق كنيم تا در مورد عقايد و افكارشان صحبت نمايند.

-   باید بپذیریم که والدین نمی توانند همواره حاضر و ناظر رفتار نوجوانان باشند. لذا باید اجازه دهيم كه در مواردي بطور مستقل فكر كنند و تصميم بگيرند و به عبارتی رفتار مسئولانه را تمرین نمایند. در همین حال لازم است تا تصميم گيري هاي مسئولانه نوجوانان را تشخيص دهيم و ضمن ارج گذاشتن، آن ها را تشويق كنيم. به علاوه توصیه می شود كمك كنيم تا نوجوانان بتوانند تصميمات قبلي را كه با عواقب بد همراه بوده است ارزيابي و نقد كنند تا بتوانند در آينده بهتر تصميم گيري نمايند و طبیعتاً قضاوت، مقایسه و سرزنش در این فرایند اصلاً سازنده نخواهد بود.

ادامه مطلب در وبلاگ زیر مطرح شده است:
salajen.blogfa.com/post/30

پاسخ در ۱۸/بهمن/۱۳۹۲ ۲۱:۳۶:۵۴ از Dr. Azin (76,500 امتیاز)
ویرایش ۱۹/بهمن/۱۳۹۲ ۱۲:۳۹:۳۵ از Dr.Delroba

پرسش‌های مرتبط

+6 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۱۷/بهمن/۱۳۹۲ ۰۱:۴۲:۲۳ در هورمونی و غدد از پروانه (13,920 امتیاز)
+6 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۱۳/بهمن/۱۳۹۲ ۱۶:۳۵:۰۶ در هورمونی و غدد از admin (55,680 امتیاز)
+4 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۰۲/آذر/۱۳۹۲ ۱۴:۱۲:۵۹ در سیستم ادراري تناسلي از arjomandi (160 امتیاز)
+7 امتیاز
1 پاسخ
+1 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۱۰/بهمن/۱۳۹۲ ۰۲:۳۸:۵۴ در زنان از حمیدرضا (10,190 امتیاز)
???????
...