Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/askanswer/domains/askanswer.ir/public_html/qa-include/qa-db.php on line 66  چرس و استفاده از آن - Askanswer مرکز مشاوره سلامت ایران(هفت سیب)
  •  
    • ۷,۳۸۶ پرسش
    • ۵,۰۶۳ پاسخ
    • ۴۴۰ نظر
    • ۲۳۰,۵۱۶ کاربر
  •  

لیست برچسب‌ها

بارداري پریود آلت-تناسلی رابطه-جنسی عادت-ماهانه خودارضایی نزدیکی خارش برنامه-درمانگاه-پوست-و-مو جوش موهای قاعدگی ریزش-مو پرده-بکارت شیرخوار ادرار رشد-نوزاد جنین در و ناباروری حساسیت - لکه-پوستی وزن پوست تیروئید افسرده واژن دیابتی پستان لکه-بینی موی-زائد سلامت-جنسی طول-آلت-تناسلی قلبي رحمی درد-بیضه اختلال-نعوظ سونوگرافی از انزال-زودرس استرس تخمدان تکرر-ادرار کیست-تخمدان پریود-نامنظم جلوگیری سرفه جوش-صورت زناشویی منی جلوگیری-از-بارداری جنسي سوزش-ادرار قرص-ال-دی لاغری تیرویید برنامه-مادر-کودک-تندرستی خونریزی-رحمی عرق-کردن سرطانی سقط نوزاد خشکی-پوست چاقی عوارض-دارو خلط اضطراب ورزشی فشار-خون قد بلوغ مقاربت معده جای-جوش مثانه داروهاي کاهش-وزن زخم تهوع واریکوسل های کم-کاری-تیروئید اختلالات-اضطرابی ناباروری-مردان پروستات مقعد خونی رژیم-غذایی تپش-قلب آزمایش چین-و-چروک ترشحات-واژن زگیل-تناسلی مایع-منی اسپرم افزایش-وزن دور-چشم صرع

چرس و استفاده از آن

+5 امتیاز
با سلام

آیا چرس همان حشیش است و اعتیاد اور میباشد یااثرات دارویی هم دارد؟برایم بگویید
پرسش ۲۸/بهمن/۱۳۹۲ ۱۳:۴۶:۴۳ در آسيب ها و مسموميت از حمیدرضا (10,190 امتیاز)

1 پاسخ

0 امتیاز
چرس:
در واقع حشیشی است که از صمغ آماده شده ای که در شاخه های گلدار و میوه دار بوته شاهدانه بالغ وجود دارد تهیه می شود و از مشتقات دیگر بوته شاهدانه مرغوبتر می باشد. چرس یکی از رایجترین مواد مخدردر جهان می باشد. این ماده به صورت پودر نرم و قهوه ای رنگی می باشد که با تنباکو ترکیب شده و مانند سیگار لوله ای شکل است.
چرس به طرق مختلف از قبیل خمیرهای فتیله شده، برگ های خشک شده، ساقه های گیاه و به صورت سیگاری هماره با ماری جوانا قابل استفاده می باشد. از عرق چرس نیز به عنوان نوعی ماده مخدر استفاده می کنند. کنف (جوت) در واقع یکی از مشتقات چرس بوده و نسبت به خود چرس دارای خطر کمتری می باشد. از کنف در ساختن بوجی و غیره استفاده می کنند.
تاریخچه چرس:
چرس نیز همانند انواع مواد مخدر سالها بلکه قرن هاست که مورد استفاده قرار گرفته است. چینی ها از چرس درساخت انواع وسایل طبی استفاده می کردند. در مصر و یونان باستان از این ماده به عنوان دارویی برای درمان نفخ استفاده می کردند. همچنین در روم از کنف گیاه چرس برای ساخت بادبان و انواع طناب استفاده می کردند. و بدین ترتیب این گیاه به بریتانیا راه پیدا کرد و درآنجا نیز رواج یافت. بعد از بریتانیا چرس در تمامی دنیا رواج پیدا کرده و درفاصله سالهای 1950 تا 1960 توسط هواداران گروها های جاز و هیپی مورداستفاده قرار گرفت.
علی رغم اینکه چرس مانند مواد مخدری از قبیل هیروئین و کوکایین خطرناک و بحث برانگیز نمی باشد ولی بدون تردید می توان بیان کرد که بیشترین ماده مخدری می باشد که در بریتانیا مورداستفاده قرار می گیرد.
اثرات دارویی چرس:
در بریتانیا از چرس برای درمان بعضی از بیماری ها استفاده می شد پزشکان استفاده از این گیاه را برای درمان مشکلات تنفسی، دردهای عضلانی و بیماری های دیگر تجویز می کردند. ولی بعد از مدتها این گیاه علی رغم محبیوبیت فراوان عوارضی از قبیل مشکلات ریوی ، تنفسی و اختلال در سیستم عصبی مرکزی برجای گذاشت که کم کم استفاده از این ماده شفابخش کاهش پیدا کرد. تا اینکه در این 1971 میلادی قانونی مبنی بر آزمایش اثرات درمانی و مضررات چرس وضع گردید و بر طبق آن طبیبان موظف شدند قبل از تجویز این دارو در موارد خاص آن را مورد آزمایش قرار دهند.
بر اساس آزمایشات انجام شده اثرات دارویی این گیاه به اثبات رسیده و مشخص شد که این دارو برای کاهش دردهای ناشی از بیماری هایی مانند سرطان و ایدز موثر می باشد ولی استفاده از این دارو حتما باید تحت نظر پزشک معالج استفاده گردد.

آیا مصرف چرس مجاز است؟
به دلیل اثرات دارویی و خواص درمانی که این ماده مخدر داشت بحث مجاز بودن یا نبودنش مدت های مورد بررسی قرار گرفت. در این میان گروهی به مجاز بودن این ماده مخدر نظر داشته و گروه مقابل استفاده از چرس را عاملی برای گرایش به سمت مواد مخدر دیگر می دانستند. افرادی که چرس را مجاز می دانند بر کم خطر بودن این ماده نسبت به بقیه اکتفا می کنند .
در کشورهای پیشرفته روش برخورد با این ماده بسیار متفاوت است. مثلا بعضی از کشورها فروش این مواد را به جوانان کمتر از 18 سال غیر قانونی اعلام کرده و تبلیغ و نگهداری هر ماده مخدر دیگری را خلاف قانون می دانند. اما عموما در اغلب کشورها تهیه و نگهداری این ماده مخدر بر خلاف قانون است .
چرس چه اثری بر روی انسان می گذارد؟
استفاده از چرس افراد را نسبت به مسائل پیرامون خود بی تفاوت کرده و گویی نوعی آرامش روح آنها را فرا می گیرد درحالیکه بر روی بعضی افراد اثر آرام بخشی نداشته و از لحاظ جسمانی باعث افزایش فشار خون در آنها می شود. اثراتی که چرس از خود بر جای می گذارد به نحوه مصرف آن بستگی دارد، هر چند که غالبا به صورت سگرت تهیه و استفاده می شود. گروهی از افراد این ماده را در پیپ و قلیان دود می کنند. استفاده از چرس به صورت خوراکی دارای خطرات بیشتری می باشد. چراکه اثرات این ماده بعد از 30 دقیقه ظاهر می شود و فردی که از آن استفاده می کند متوجه میزان ماده ای که مصرف کرده است نمی شود. ولی وقتی که شخص چرس را دود می کند اثرات آن پس از چند دقیقه نمود می کند.
همچنین استفاده از چرس به میزان زیادی به حالات روحی و روانی فرد مصرف کننده بستگی دارد. افرادی که از چرس استفاده می کنند در ابتدای امر چیزی زیادی احساس نمی کنند ولی به مرور زمان به اثراتی که استفاده از این ماده بر روی آنها می گذارد پی خواهند برد. به طور کلی چرس حس های پنجگانه را تقویت کرده و به همین دلیل افراد از این ماده به میزان زیادی استفاده می کنند این در حالی است که گروه دیگر با استفاده از این ماده دچار دگرگونی شخصیتی می شوند.
خطرات:
صرف نظر از غیر مجاز بودن استفاده از چرس، خطر جدی که از این ماده مخدر ناشی می شود اثرات سمی می باشد که از خود برجای می گذارد. افرادی که از این ماده مخدر استفاده می کنند تحت تاثیر اثرات سمی این گیاه قرار گرفته و نمی توانند مانند افراد عادی رانندگی کنند. بعد از مصرف دچار خواب آلودگی و گیجی هستند و نمی توانند بر رانندگی خود تمرکز کرده و بدین ترتیب احتمال تصادف در آنها بسیار زیاد است. منظور از مثال رانندگی این است که نمی توانند این قبیل فعالیت هارا به خوبی انجام دهند. به علاوه این افراد نمی توانند در خیابان های شلوغ حرکت کرده و به تنهایی از چهار راه عبور کنند زیرا قدرت تمرکز در آنها بسیار کاهش یافته است. احساس گرسنگی شدید یکی دیگر از علائم استفاده از چرس بوده و در طولانی مدت به رفتاری عادی مبدل می گردد. با توجه به اینکه استفاده از چرس به شکل خوراکی احتیاج به زمان بیشتری دارد تا وارد خون شده و در بدن گردش کند فرد نمی داند که چه میزان از آن را استفاده کرده و تا چه میزان اثر ناشی از آن شدید بوده است به همین دلیل دچار تشنگی شدیدی می شود.
یکی دیگر از اثراتی که از مصرف چرس ناشی می شود احساس بیماری می باشد مخصوصا که چرس هم زمان با الکل مورد استفاده قرار گیرد. سوء ظن یکی دیگر از اثرات متداول چرس می باشد. افرادی که از چرس استفاده می کنند احساس می کنند به یک آرامش نسبی رسیده اند این در حالی است که گروهی دیگر معتقدند بعد از مصرف این ماده دچار اضطراب و نگرانی می شوند.
مصرف زیاد و طولانی مدت:
بررسی های فراوان ثابت کرده است که استفاده از چرس در طولانی مدت اثرات تخریبی فراوانی دارد. از نظر روحی و روانی فرد را با مشکلات فراوانی مواجه کرده و به مرور در حافظه و تمرکز شخص اختلال ایجاد می کند. استفاده از چرس از نظر جسمانی فرد را معتاد کرده و باعث ایجاد حس گرسنگی شدید، سستی و کسلی فراوان می گردد.
چرس باعث بروز بیماری های تنفسی و سرطان ریه می گردد به دلیل اینکه دودی که از آن ناشی می شود از داخل مجاری تنفسی عبور کرده و عوارض شدیدی از خود بر جای می گذارد. دود و بخارات ناشی از چرس از خود آن خطرناک تر است به طوری که احتمال سرطان ریه در اثر دود آن هشت برابر افزایش می یابد.
علائم استفاده از چرس
ـ عدم توجه به آراستگی ظاهر
- قرمزی چشم ها.
احساس گرسنگی شدید
بی حالی و کسلی
سستی و بی انگیزگی
کاهش حافظه
عدم تعادل رفتاری
درخواست پول بیشتر از معمول
بی علاقگی به مسائل روزمره
به مشام رسیدن بوی عجیب(چرس دارای بوی خاصی می باشد)

افرادی که از چرس استفاده می کنند دوستان خود را به استفاده از ماده تشویق کرده و همسالان خودرا به مصرف چرس ترغیب می کنند.
چرس در بین انواع موادمخدر دارای بیشترین تعداد مصرف کننده می باشد. یک بسته از چرس که به شکل جوینت می باشد در محفل های دوستانه دست به دست می چرخد و اگر فردی آن را رد کند و به استفاده از آن تمایلی نداشته باشد مشکل خواهد بود. در هر حال جسارت نه گفتن به چرس مانند نه گفتن به تمام مواد مخدر می باشد. اگر فردی مایل به استفاده از این ماده مخدر نیست باید جسارت نه گفتن در برابر دوستان خود را داشته باشد و در مقابل فشارهایی که از ناحیه دوستان به او وارد می شود مقاومت نشان دهد.
ممکن است افرادی که به چرس معتاد هستند سعی کنند شما را تشویق به استفاده از این ماده بکنند و با گفتن اینکه چرس آرام بخش است و از آن می توان به عنوان داروی شفابخش و مسکن استفاده کرد. هرچند که چرس دارای خاصیت ضد درد میباشد اما این مطلب هنوز از نظر علمی اثبات نشده است ولی با فرض تسکین دهندگی این ماده باز هم استفاده از آن برای مصرف کننده مضر می باشد.
پاسخ در ۲۸/بهمن/۱۳۹۲ ۱۳:۴۷:۰۶ از دکتر وب گرد (48,940 امتیاز)

پرسش‌های مرتبط

+6 امتیاز
1 پاسخ
+3 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۲۹/بهمن/۱۳۹۲ ۱۱:۵۶:۰۷ در طب سنتی و مکمل از حمیدرضا (10,190 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ
پرسش ۰۶/اسفند/۱۳۹۲ ۱۳:۱۷:۱۴ در زنان و مامايي از mery (120 امتیاز)
+4 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۲۹/بهمن/۱۳۹۲ ۱۳:۴۱:۰۴ در آسيب ها و مسموميت از پروانه (13,920 امتیاز)
+5 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۲۸/بهمن/۱۳۹۲ ۱۳:۵۴:۳۷ در آسيب ها و مسموميت از پروانه (13,920 امتیاز)
???????
...