Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/askanswer/domains/askanswer.ir/public_html/qa-include/qa-db.php on line 66  کلا انسولین چیه؟ - Askanswer مرکز مشاوره سلامت ایران(هفت سیب)
  •  
    • ۷,۳۸۶ پرسش
    • ۵,۰۶۳ پاسخ
    • ۴۴۰ نظر
    • ۲۳۱,۱۷۸ کاربر
  •  

لیست برچسب‌ها

بارداري پریود آلت-تناسلی رابطه-جنسی عادت-ماهانه خودارضایی نزدیکی خارش برنامه-درمانگاه-پوست-و-مو جوش موهای قاعدگی ریزش-مو پرده-بکارت شیرخوار ادرار رشد-نوزاد جنین در و ناباروری حساسیت - لکه-پوستی وزن پوست تیروئید افسرده واژن دیابتی پستان لکه-بینی موی-زائد سلامت-جنسی طول-آلت-تناسلی قلبي رحمی درد-بیضه اختلال-نعوظ سونوگرافی از انزال-زودرس استرس تخمدان تکرر-ادرار کیست-تخمدان پریود-نامنظم جلوگیری سرفه جوش-صورت زناشویی منی جلوگیری-از-بارداری جنسي سوزش-ادرار قرص-ال-دی لاغری تیرویید برنامه-مادر-کودک-تندرستی خونریزی-رحمی عرق-کردن سرطانی سقط نوزاد خشکی-پوست چاقی عوارض-دارو خلط اضطراب ورزشی فشار-خون قد بلوغ مقاربت معده جای-جوش مثانه داروهاي کاهش-وزن زخم تهوع واریکوسل های کم-کاری-تیروئید اختلالات-اضطرابی ناباروری-مردان پروستات مقعد خونی رژیم-غذایی تپش-قلب آزمایش چین-و-چروک ترشحات-واژن زگیل-تناسلی مایع-منی اسپرم افزایش-وزن دور-چشم صرع

کلا انسولین چیه؟

+1 امتیاز
-    خسته نباشید. کلا انسولین چیه؟باسپاس از شما.
پرسش ۱۱/اسفند/۱۳۹۳ ۱۰:۵۷:۱۰ در داروها و مکمل ها از sara38 (250 امتیاز)

1 پاسخ

0 امتیاز
انسولین هورمونی است که از لوز المعده ترشح می شود. در برخی بیماران ترشح این هورمون با مشکل مواجه می شود بنابراین باید به آنها انسولین تزریق شود، انسولین های تزریقی انواع مختلفی دارند. انسولین ها بر اساس مدت زمانی که اثرشان در بدن باقی می ماند به انواع و اقسام مختلفی تقسیم می شوند. سریع اثر، کوتاه اثر، متوسط اثر و طولانی اثر. انسولین های سریع اثر با دست کاری در ملکول های انسولین ساخته شده اند. به سرعت در بدن جذب می شوند و به بالاترین اثر خود می رسند. اکثر انسولین های این دسته پس از دو ساعت دیگر اثری در بدن ندارند یا اثرشان به حداقل می رسد. این انسولین ها سریع اثر اند و مصرفشان قبل یا بعد از غذا تفاوتی ندارد. به همین دلیل اگر فرد تزریق انسولین را پیش از غذا فراموش کرده باشد می تواند پس از مصرف غذا اقدام به تزریق انسولین های سریع اثر کند.
اثر انسولین های کوتاه اثر بین 5-6 ساعت در بدن باقی می ماند و حتماً باید نیم ساعت قبل از غذا تزریق شود.
انسولین های متوسط اثر گروه دیگری از انسولین ها، شامل انسولین هایی نظیر MPH هستند . اثر این انسولین ها بین 18 تا 24 ساعت در بدن باقی می ماند اما به طور معمول حداکثر اثر آن ها تا 12 ساعت است و به مرور از اثرشان کاسته می شود. این انسولین ها هنگامی بین 18 تا 24 ساعت در بدن باقی می مانند که در دز های بالا مصرف شوند.
انسولین های طولانی اثر شبه انسولین هستند. تغییراتی در ملکول انسولین باعث شده است که این انسولی ها زمان اوج نداشته باشند و اثرشان تا 24 ساعت در بدن باقی بماند. به همین دلیل است که در بدن افت قند ایجاد نمی کند. اما به غیر از این 4 دسته، انسولین های ترکیبی هم وجود دارند. انسولین های ترکیبی معمولا از مخلوط کردن انسولین های کوتاه اثر و متوسط اثر ساخته می شوند که در برخی از بیماران کارایی دارند و به شکل قلم تزریق می شوند و می توانند تا حد زیادی به کنترل قند خون کمک کنند. نسبت انسولین کوتاه اثر به متوسط اثر معمولا 70 به 30 یا 50 -50 است.
انسولین اولین هورمونی است در مقایسه با سایر هورمون های غدد درونریز که شناسایی شد. در مقایسه با هورمون تیروئید. در مقایسه با تستسترون هورمون جنسی مرد، استروژن زن. کلرواکتیل* هورمون رشد. آن ها چند دهه بعد از انسولین به اصطلاح پا به عرصه وجود گذاشتند. پس انسولین عمرش نزدیک به 100 سال است. پیشکسوت هورمون ها تلقی می شود انسولین. انسولین بیش از هر هورمون دیگری جان بیماران را از مرگ حتمی نجات داد. بقیه هورمون ها هر کدام به سهم خودشان مهم اند . نقششان را بازی می کنند می آیند در صحنه و می روند. هورمون رشد ، رشد. اما نبود هورمون رشد باعث مرگ نمی شود. ثالثا انسولین بیش از هر هورمون دیگر در مظان اتهام بوده است. تهمت های بدون پایه و اساس و شایعات و خرافات. انسولین را فرض کنید یک آدم است هم پیشکسوت است هم به خدماتش همچنان دارد ادامه می دهد و جان بیماران را نجات می دهد و هم تمام این تهمت ها را به جان می خرد و ادامه می دهد . پس من اگر بگویم و ادعا کنم که انسولین در بین هورمون ها یک هورمون شریف و نجیب و قابل احترام است، اغراق نگفتم. مبالغه نکردم.
انسولین یک پروتئین است. مثل میلیون ها و میلیارد ها پروتئین که در بدن من و شما وجود دارد. یک پلیپتکیتید* از نظر پزشکی نامگذاری می شود، مقصود از پلیپکتید تعدادی اسید آمینه پشت سر هم زنجیروار به هم وصل بشوند و یک زنجیره ای تشکیل بدهند به آن زنجیره می گوییم فرمول انسولین. پس 51 اسید آمینه در 2 تا زنجیره A و B به هم وصل می شوند. انسولین را تشکیل می دهند. به همین دلیل که انسولین خراکی نتوانسته است ساخته بشود. چون پروتئین ها به محض ورود به معده تحت تاثیر شیره های معده یا گوارشی از بین می روند. اما خوشبختانه الان از این فرصت استفاده کنم، تا یادم نرفته بگویم، انسولین اوران تهیه شده است.
انسولین خوراکی همان است که وارد معده می شود و از بین می رود و امکانش هست. اورال به انسولینی گفته می شود، به ماده ای گفته می شود که وارد دهان می شود و از مخاط دهان جذب می شود. مثل یک آبنبات مثل یک خمیر.. مثل یک اسپری که جذب می شود. این الان هست سال هاست. من خودم هم دیده ام، اسم معروفی هم دارد که من الان مجاز نیستم اسم تجارتی اش را بیان کنم. معروف. و به بازار خواهد آمد و اگر بیماران دیابتیک از شر.. مخصوص بیماران دیابتیک نوع 1 ، بچه ها که دو سه نوبت مادر باید تزریق کند انسولین را به پوست جگرگوشه ی خودش سوزن را فرو بکند. و هر بار که این سوزن را مادر به فرزندش فرو می کند گویی که یک خنجر به جگر خودش وارد کرده است، به قلب خودش. از این مسئله مریض ها به زودی زود نجات پیدا می کنند. افق های جدیدی پیش روی بیماران دیابتی گشوده خواهد شد و تزریق تبدیل می شود به مثلاً خوراکی. حالا اگر فرصت کردیم، در این جلسه توفیق پیدا کردیم و جلسات بعد، در مورد تکنولوژی های جدید انسولین که انواع و اقسام انسولین است، استنشاقی هم هست اشاره خواهیم کرد. پس بنابراین یک پلیپتیک است، از تعدادی اسید آمینه تشکیل شده است و به همین علت هم شناسایی شده است، ترکیبات نوع انسانی اش ساخته شده، از طریق مهندسی ژنتیک با استفاده از یک باسیلی* که می شناسید ایکولای* و الان در به اصطلاح تولید انبوه وارد بازار می شود خیلی هم ارزان است.
اما انسولین چه کار می کند؟ در مقدمه توضیح دادم. مثل کلیدی است که در سلول را باز می کند. ما برای اینکه مطلب برای شما جا بیافتد می گوییم کلید. بیش از 105 106 فعل و انفعال شیمیایی مسلسل وار رخ می دهد مثل یک دومینو تا انسولین بتواند گلوکز را وارد سلول کند. با یک زجری. اما برای اینکه ساده اش بکنیم می گوییم انسولین در سلول را باز می کند تا گلوکز وارد سلول بشود . در آشپزخانه سلول میتوکندری بسوزد انرژی ایجاد بکند . من نوعی بتوانم دستم را حرکت بدهم. این عضله که در دهان من هست، حرکت کند. اگر نباشد گلوکز وقتی نباشد، دیابتیک آخر سر به این مرحله می رسند.
پاسخ در ۱۱/اسفند/۱۳۹۳ ۱۱:۰۱:۱۲ از Dr.D00sti (7,140 امتیاز)

پرسش‌های مرتبط

+1 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۱۱/اسفند/۱۳۹۳ ۱۰:۵۷:۱۶ در داروها و مکمل ها از sara38 (250 امتیاز)
+1 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۱۱/اسفند/۱۳۹۳ ۱۰:۵۷:۰۷ در داروها و مکمل ها از sara38 (250 امتیاز)
+1 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۱۱/اسفند/۱۳۹۳ ۱۰:۵۷:۰۲ در داروها و مکمل ها از sara38 (250 امتیاز)
+4 امتیاز
2 پاسخ
پرسش ۱۱/اسفند/۱۳۹۳ ۱۳:۴۱:۲۸ در ساير موضوعات از yalda44 (320 امتیاز)
???????
...