Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/askanswer/domains/askanswer.ir/public_html/qa-include/qa-db.php on line 66  سندروم پیش از قاعدگی و کمبود آهن - Askanswer مرکز مشاوره سلامت ایران(هفت سیب)
  •  
    • ۷,۳۸۶ پرسش
    • ۵,۰۶۳ پاسخ
    • ۴۴۰ نظر
    • ۲۳۱,۲۳۱ کاربر
  •  

لیست برچسب‌ها

بارداري پریود آلت-تناسلی رابطه-جنسی عادت-ماهانه خودارضایی نزدیکی خارش برنامه-درمانگاه-پوست-و-مو جوش موهای قاعدگی ریزش-مو پرده-بکارت شیرخوار ادرار رشد-نوزاد جنین در و ناباروری حساسیت - لکه-پوستی وزن پوست تیروئید افسرده واژن دیابتی پستان لکه-بینی موی-زائد سلامت-جنسی طول-آلت-تناسلی قلبي رحمی درد-بیضه اختلال-نعوظ سونوگرافی از انزال-زودرس استرس تخمدان تکرر-ادرار کیست-تخمدان پریود-نامنظم جلوگیری سرفه جوش-صورت زناشویی منی جلوگیری-از-بارداری جنسي سوزش-ادرار قرص-ال-دی لاغری تیرویید برنامه-مادر-کودک-تندرستی خونریزی-رحمی عرق-کردن سرطانی سقط نوزاد خشکی-پوست چاقی عوارض-دارو خلط اضطراب ورزشی فشار-خون قد بلوغ مقاربت معده جای-جوش مثانه داروهاي کاهش-وزن زخم تهوع واریکوسل های کم-کاری-تیروئید اختلالات-اضطرابی ناباروری-مردان پروستات مقعد خونی رژیم-غذایی تپش-قلب آزمایش چین-و-چروک ترشحات-واژن زگیل-تناسلی مایع-منی اسپرم افزایش-وزن دور-چشم صرع

سندروم پیش از قاعدگی و کمبود آهن

0 امتیاز
خسته نباشید سندروم پیش از قاعدگی چه هست ؟ آبا کمبود آهن علائمی هم دارد ؟ اگر خانمی بخواهد متوجه بشود که کمبود آهن دارد یا خیر چگونه باید بفهمد ؟ با سپاس فراوان از سایت شما.
پرسش ۰۶/اسفند/۱۳۹۳ ۱۳:۳۴:۱۸ در زنان و مامايي از ana1 (190 امتیاز)

1 پاسخ

0 امتیاز
بین 20 تا 40 سالگی شیوع بیشتری دارد ، خانم ها معمولا از یک هفته تا چند روز قبل از اینکه به صورت ماهانه قاعده بشوند این دردها را دارند . به صورت دلپیچه هست یا دردهای شدید هست ، همچنین شما گفتید عصبانیت ، خستگی ، بی حوصلگی و زودرنج شدن و دردهایی که در ناحیه لگن و در واقع شکم آزارشان می دهد . این دردها معمولا در بعضی از موارد خیلی شدید است حتی خانم لازم هست که درمان جدی بگیرد برای درمان تسکین دردش. به هرحال دیده شده در تحقیقات مختلف که اگر خانم تغییراتی در تغذیه اش ایجاد بکند ، می تواند به این اتفاق کمک بکند که کمتر درد بکشد و کمتر آزارش بدهد . یکی از این خوراکی ها ، در واقع مواد مغذی که می تواند دردها را کمتر بکند شاید به این دلیل که می تواند هورمونی را در بدن افزایش بدهد که یکی از هورمون های سرخوشی محسوب می شود. در واقع یک ماده شیمیایی یا ناقل شیمیایی در سیستم اعصاب مرکزی ما وجود دارد به اسم سروتونیم این درواقع ناقل احساس خوب شمرده می شود . شاید آهن نقشی که دارد در تولید این سروتونیم هم در دستگاه گوارش و هم در اعصاب مرکزی و در مغز این هست که باعث می شود شخص کمتر درد بکشد ، اخساس بهتری داشته باشد . به هرحال همان طور که شما هم گفتید هرخانمی می تواند روزی 20میلی گرم قرص آهن مصرف بکند البته درصورتی که کمبود آهن داشته باشد . این ثابت می شود با آزمایات خونی که پزشک از بیمار می گیرد یا اینکه اصلا کلا به سراغ دارو نرود ، خودش از خوراکی هایی استفاده بکند که آهن زیادی دارند . حالا حتی آزمایش هم نداد اشکالی ندارد . البته لازم هست همه خانم ها بدانند کم خون هستند یا نه ولی این خوراکی ها می توانند کاهش درد را ایجاد بکنند . خوراکی هایی هم که معمولا سرشار از آهن هستند غیر از گوشت قرمز و جگر و زرده تخم مرغ و حتی ماهی و مرغ و این ها در حبوبات و حتی در گیاهان هم دیده می شود به خصوص در برگ های سبز تیره پهن مثل اسفناج ، مثل جعفری این ها خیلی آهن دارند در داخلشان . همین طور سویا ، حبوبات به خصوص عدس خیلی آهن دارند . در کنار این ها برگه های از انواع میوه ها و میوه های خشک هم مثل برگه زردآلو ، برگه آلو و هلو هم آهن زیادی دارند .
منتها مشکلی که آهن موجود در خوراکی های گیاهی دارد این است که جذبشان خیلی خوب نیست . جذب آهن با اینکه آهن فرآورده های گوشتی نسبت به گیاهی کمتر هست ، یعنی متناسب با وزنشان مثلا صد گرم از گوشت یا مثلا صد گرم از سبزیجات ، گوشت که کمتر آهن دارد اما جذب آهن از گوشت راحت تر در دستگاه گوارش انجام می شود . اما برای اینکه بتوانیم کاری بکنیم که آهن از فرآورده های گیاهی هم جذب بدن ما بشود توصیه می کنیم که حتما با ویتامین ث مصرف بشود یا اینکه ترکیب بشوند مثلا آن گوشت با سویا ترکیب شود خورده بشود یا مثلا اگر که ما می خواهیم یک خوراکی را بخوریم مثلا برگه ای را بخوریم که الآن میدانیم که در آن آهن است یا یک کاسه عدس را بخوریم ، یک لیوان عدس را بخوریم ، یا یک لیوان اسفناج پخته را بخوریم بهتر است که داخلش آبلیمو بریزیم . اگر داخلش آبلیمو تازه بریزیم این در واقع ویتامین ث است که به جذب آهن کمک می کند . مثلا یک غذایی که خیلی خوب می تواند برای خانم ها آهن داشته باشد عدس پلو هست .خیلی جالبه عدس پلو هم عدس دارد هم کشمش دارد که یکی از میوه های خشک است و هم اینکه حالا اگر در کنارش یک کمی گوشت هم داشته باشند که خیلی عالی می شود و رویش هم مثلا یک کمی لیموترش بریزند یا با شربت لیمو بخورند . این یک خوراکی خوبی برای داشتن و رساندن آهن به بدن هست . خب این ها بحث هایی که درباره آهن وجود دارد.معمولا کمبود آهن خودش را به صورت کم خونی نشان می دهد یعنی ممکن است که شخص کمی رنگ پریده باشد یا وقتی که  چشم را نگاه کنیم رنگ قرمز خوبی نداشته باشد . اشخاصی که بیشتر احساس خستگی می کنند ، زود خسته می شوند ، سردردهای گهگاه دارند ، سرگیجه دارند ، نمی توانند خوب تمرکز حواس داشته باشند . این ها می توانند نشانه هایی از کمبود آهن باشند . ضمن اینکه به هرحال بهترین روش تشخیص آزمایش هست . بعضی از خانم ها عذر می خوام خونریزی های خیلی زیاد دارند ، به مدت طولانی و مقدار ریاد . این خانم های عزیز توجه بکنند این خودش می تواند به کم خونی منجر بشود که حتما احتیاج به پیگیری دارد . علتش و درمانش که در کنار اینکه بتوانند آهن را به بدنشان برسانند چون آهن نقش بسیار بزرگی در ساختن گلبول های قرمز دارد ، گلبول هایی که سلول های خونی که نقش رساندن اکسیژن را به سلول ها و بافت ها دارند ، وقتی آهن وارد بدن نشود گلبول های قرمز کمتر ساخته می شوند ، اکسیژن کمتر به بافت ها می رسد و علائمی که گفتم خدمتتان مثل خستگی ، بی حالی ، نداشتن تمرکز یا رنگ پریدگی ظاهر می شود .
ضمن این که خوراکی های آهن دار بخورید توجه کنید که بعضی از خوراکی ها می توانند از جذب آهن جلوگیری بکنند مثل چای و قهوه . بخصوص چای بنابراین حتما همراه با غذا چای و قهوه مصرف نشوند . خوردنشان هم طوری باشد که یا نیم ساعت قبل از غذا باشد یا یک ساعت بعد از غذا . یعنی ختما نزدیک نباشند و هم زمان نباشند چون این ها ترکیباتی دارند که نمی گذارند آهن غذا جذب بشود . برعکس ویتامین ث ، یعنی درواقع مرکبات ، آبشان ، شربت هایشان ، این ها می توانند کمک بکنند . حتی خوراکی های مثل آناناس ، طالبی ، خوراکی هایی که ویتامین ث خیلی زیاد دارند ، می توانند کمک بکنند که جذب آهن افزایش پیدا بکند .
پاسخ در ۰۶/اسفند/۱۳۹۳ ۱۳:۳۴:۴۰ از dr.ashna (10,400 امتیاز)
ویرایش ۰۶/اسفند/۱۳۹۳ ۱۳:۴۲:۵۱ از dr.fatemi

پرسش‌های مرتبط

0 امتیاز
1 پاسخ
0 امتیاز
1 پاسخ
0 امتیاز
1 پاسخ
0 امتیاز
1 پاسخ
???????
...