Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/askanswer/domains/askanswer.ir/public_html/qa-include/qa-db.php on line 66  در مورد بیماری زونا - Askanswer مرکز مشاوره سلامت ایران(هفت سیب)
  •  
    • ۷,۳۸۶ پرسش
    • ۵,۰۶۳ پاسخ
    • ۴۴۰ نظر
    • ۲۳۱,۲۳۰ کاربر
  •  

لیست برچسب‌ها

بارداري پریود آلت-تناسلی رابطه-جنسی عادت-ماهانه خودارضایی نزدیکی خارش برنامه-درمانگاه-پوست-و-مو جوش موهای قاعدگی ریزش-مو پرده-بکارت شیرخوار ادرار رشد-نوزاد جنین در و ناباروری حساسیت - لکه-پوستی وزن پوست تیروئید افسرده واژن دیابتی پستان لکه-بینی موی-زائد سلامت-جنسی طول-آلت-تناسلی قلبي رحمی درد-بیضه اختلال-نعوظ سونوگرافی از انزال-زودرس استرس تخمدان تکرر-ادرار کیست-تخمدان پریود-نامنظم جلوگیری سرفه جوش-صورت زناشویی منی جلوگیری-از-بارداری جنسي سوزش-ادرار قرص-ال-دی لاغری تیرویید برنامه-مادر-کودک-تندرستی خونریزی-رحمی عرق-کردن سرطانی سقط نوزاد خشکی-پوست چاقی عوارض-دارو خلط اضطراب ورزشی فشار-خون قد بلوغ مقاربت معده جای-جوش مثانه داروهاي کاهش-وزن زخم تهوع واریکوسل های کم-کاری-تیروئید اختلالات-اضطرابی ناباروری-مردان پروستات مقعد خونی رژیم-غذایی تپش-قلب آزمایش چین-و-چروک ترشحات-واژن زگیل-تناسلی مایع-منی اسپرم افزایش-وزن دور-چشم صرع

در مورد بیماری زونا

+2 امتیاز
باسلام. اگه میشه یکم در مورد بیماری زونا توضیح بدید و چگونگی بوجود آمدنش، نحوه انتقال، شرایط پیشگیری و کنترلش ؟و بگید که شیوع این بیماری در چه سنی بیشترهست؟ممنون میشم جواب بدید.
پرسش ۰۹/اسفند/۱۳۹۳ ۰۹:۲۶:۵۶ در زیبایی از امیداوریان (300 امتیاز)

1 پاسخ

0 امتیاز
زونا عمدتا بیماری هست که در افرادی که در سن 60 به بالا هستند بروز می کند زیرا وقتی شخص به سن 60 سالگی رسید از ان موقع هست که سیستم ایمنی تضعیف می شود تا حد قابل ملاحظه ای و آن موقع هست. بنابراین در خیلی از کشورهایی که عرض کردم وقتی سن بالاتر رود باز میزان تزریق واکسن بیشتر است ولی برای بچه ها ی زونا از طریق استفاده از لباس مشترک به راحتی قابل انتقال است. در صورت ابتلای افراد به بیماری آبله مرغان، در سنین کودکی این ویروس به صورت نهفته در گانگلیون های عصبی در مجاورت مهره های بدن باقی می ماند که در صورت بروز مواردی مانند ضعف سیستم ایمنی، استرس و سوء تغذیه این ویروس در برخی افراد فعال شده و به شکل ضایعات پوستی در ناحیه کمر، سینه و حتی در صورت افراد در قالب بیماری زونا خود را نشان می دهد.
در حقیقت ویروس زونا از نوعی از ویروس ها هست که با ویروس تبخال از یک خانواده هستند اما با ویروس تبخال کاملا متفاوت هست ولی ویروس زونا همان ویروس آبله مرغان هست. اشاره شد در مقدمه کودکانی که آبله مرغان میگرند، در خیلی از کودکان ویروس وقتی به حالت مخفی باقی می ماند در ریشه اعصاب محیطی ، سالها و ماهها می گذرد و ممکن است در برخی از افراد وقتی شرایط فراهم شود به علت استرس، یا ضربه یا بخصوص شعف سیستم ایمنی، ویروس فعال شود، حرکن کند در طول عصب و بیاید خودش را به پوست برساند و انوقت ایجاد زونا کند. زونا مهمترین علامتی که دارد به صورت یکطرفه یک پلاک یا یک نوار کوچیک هست که روی آن ممکن است رنگش قرمز باشد، ممکن است نباشد،  ممکن است با درد و سوزش و خارش همراه باشد، ممکن است نباشد. به هر حال آنچه که پیش می آید این هست که یک بصوراتی به صورت جوش یا بعضا به صورت کهیر چند عدد پیدا می شد. یک طرفه هست در قفسه سینه بعضا در یک طرف صورت، وقتی این جوش ها پیدا شد، حدود یک هفته طول می کشد توی این جوش ها آب جمع می شود و به صورت تاول کوچک در می آید و آن موقع هست که این تاول ها وقتی ترکید می تواند ویروس از طریق تماس مستقیم به افراد دیگر منتقل شود. اما باید داشت که ویروس زونا وقتی از طریق تماس مستقیم با ترشحات از فردی به فرد دیگر منتقل می شود در آنها ایجاد زونا نمی کند بلکه اگر آن افراد به آبله مرغان دچار نشده باشند و واکسن آبله مرغان هم نزده باشند در آنها ایجاد آبله مرغان می کند. پس ویروس از طریق تماس مستقیم با افراد دیگر ایجاد زونا نمی کند بلکه ایجاد آبله مرغان می کند. از نظر عوارض برخی وقت ها در عده ای افراد ممکن است که برای چند هفته بعد درد شدید و حتی چند ماه شدید درد شدید و سوزنده ای ایجاد شود در جایی که زونا خوب شده است. چون زونا بعد از 3 ال 4 هفته آن زخم هایی که رویش دلمه می بندد و پوست ایجاد می شود تمام می شود. ممکن است بعد از ماهها بعد درد شدید ایجاد شود. به ندرت ممکن است عوارض جدی و خطرناک مثل بعضی از وقتها، ذات الریه، ورم مغز و اگر اعصاب چشم و گوش را گرفتار بکند، اختلال بینایی و شنوایی هم ایجاد شود. از نظر پیشگیری واکسنی که برای برخی از کشورها واکسن آبله مرغان میزنند که دیگر آبله مرغا نمی گیرند.  قدیم تر وقتی که ویروس آبله مرغان نباشد مشکل دیگری هم نیست . اما از نظر فیزیولوژیک وقتی این واکسن را می زنند باید پوشش قابل ملاحضه ای از نظر درصد در جامعه باشد. بنابراین اگر غیرازاین در جامعه باشد واکسن ضررش بیشتر از نفعش برایجامعه است . ولی در برخی از کشورهای پیشرفته به افراد یکه سالم هستند از سن 60 سال به بالا یکبار واکسن زونا استفاده می کنند که واکسنی هست که از ویروس زونای ضعیف شده تشکیل شده. از نظر این که افراد دیگر نگیرند، انان که زونا دارند باید روی زخمشان را بپوشانند. از خاراندن و دست زدن به زخم خودداری کنند و به خصوص این مهم هست که با افرادی که پرخطر هستند در مقابل زونا، مثل زن باردار یا شیرخواری که هنگام تولد وزنش کم بوده است، یا نارس بوده است یا آنان که سرطان و یا نقص ایمنی دارند، HIV  دارند، اینها هرگز با افرادی که زونا دارند تماس نداشته باشند.
هم ممکن است پیش بیاید.
پاسخ در ۰۹/اسفند/۱۳۹۳ ۰۹:۳۰:۴۴ از Dr.Shahabi (92,580 امتیاز)

پرسش‌های مرتبط

+2 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۰۹/اسفند/۱۳۹۳ ۰۹:۲۶:۴۲ در زیبایی از امیداوریان (300 امتیاز)
+1 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۱۰/اسفند/۱۳۹۳ ۱۵:۳۴:۴۴ در اعصاب و روان از مهاجرانی (330 امتیاز)
+3 امتیاز
1 پاسخ
???????
...