Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/askanswer/domains/askanswer.ir/public_html/qa-include/qa-db.php on line 66  خطر وقوع هپاتیت - Askanswer مرکز مشاوره سلامت ایران(هفت سیب)
  •  
    • ۷,۳۸۶ پرسش
    • ۵,۰۶۳ پاسخ
    • ۴۴۰ نظر
    • ۲۳۱,۲۴۷ کاربر
  •  

لیست برچسب‌ها

بارداري پریود آلت-تناسلی رابطه-جنسی عادت-ماهانه خودارضایی نزدیکی خارش برنامه-درمانگاه-پوست-و-مو جوش موهای قاعدگی ریزش-مو پرده-بکارت شیرخوار ادرار رشد-نوزاد جنین در و ناباروری حساسیت - لکه-پوستی وزن پوست تیروئید افسرده واژن دیابتی پستان لکه-بینی موی-زائد سلامت-جنسی طول-آلت-تناسلی قلبي رحمی درد-بیضه اختلال-نعوظ سونوگرافی از انزال-زودرس استرس تخمدان تکرر-ادرار کیست-تخمدان پریود-نامنظم جلوگیری سرفه جوش-صورت زناشویی منی جلوگیری-از-بارداری جنسي سوزش-ادرار قرص-ال-دی لاغری تیرویید برنامه-مادر-کودک-تندرستی خونریزی-رحمی عرق-کردن سرطانی سقط نوزاد خشکی-پوست چاقی عوارض-دارو خلط اضطراب ورزشی فشار-خون قد بلوغ مقاربت معده جای-جوش مثانه داروهاي کاهش-وزن زخم تهوع واریکوسل های کم-کاری-تیروئید اختلالات-اضطرابی ناباروری-مردان پروستات مقعد خونی رژیم-غذایی تپش-قلب آزمایش چین-و-چروک ترشحات-واژن زگیل-تناسلی مایع-منی اسپرم افزایش-وزن دور-چشم صرع

خطر وقوع هپاتیت

+1 امتیاز
ادرود خدمت دکتر عزیز. استفاده مشترک از قلیان چه ارتباطی با افزایش خطر وقوع هپاتیت دارد؟ و این که راه های در واقع انتشار هپاتیت و سرایت هپاتیت چیه؟مرسی از توجهتون.
پرسش ۱۰/اسفند/۱۳۹۳ ۰۰:۲۳:۴۸ در ايمني و بيماريهاي آلرژيك از saba28 (230 امتیاز)

1 پاسخ

0 امتیاز
هپاتیت نسبت به مصرف اشتراکی قلیان به عنوان زمینه ساز ابتلا به میکروب سل و ویروس هایی مانند تب خال و هپاتیت است. میزان انتقال هپاتیت از طریق فرآورده های خونی با توجه به نظارت بر محصولات خونی تقریبا ناچیز است اما متاسفانه با توجه به مصرف قلیان به ویژه در جمعیت جوان شاهد انتقال بیماری از این طریق نیز هستیم. وی افزود مصرف اشتراکی قلیان می تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به میکروب سل و ویروسهایی مانند تب خال و هپاتیت شود و از طرفی تنباکو مورد استفاده برای مصرف قلیان حاوی میکروب و قارچ است که این امر موجب ایجاد عفونت های حاد و مزمن در دستگاه تنفسی می شود.  هپاتیت بیماری است که کبد را گرفتار می کند و ابتلا به آن از علل عفونی و غیر عفونی ناشی می شود ادامه داد شایع ترین و خطرناک ترین علل عفونی آن ویروس های هپاتیت B و  C هستند که در طولانی مدت باعث بروز بیماری سیروز و سرطان های کبدی و در نهایت پیوند کبد می شود.       
وقتی افراد سراغ قلیان می روند یک مقدار آسیب دیده اند و به صورت مشترک از قلیان استفاده می کنند آسیب بیشتری دیده اند یعنی همه ی اینها نشان دهنده ی این است که باید آن ظرفیت ها در افراد تقویت بشود و بتوانند مقابله کنند و نه به دخانیات بگویند و بعد بتوانند نه بگویند به مواد مخدر و بعدی و بعدی. اینها همه در حوزه مهارت های اجتماعی می گنجد. اما مشخصا راجب هپاتیت من یه توضیحی بدهم. ما چند تیپ هپاتیت داریم ، A،B،C،E اینها چیزهایی هستند که عموما مردم شنیده اند اما از بین این هپاتیت ها ، هپاتیب B و C برای بینندگان ما ممکن است اطلاعاتش جالب باشد انواعی هستند که از طریق فرآورده های خونی منتقل می شوند. هپاتیت A همان هپاتیتی است که خیلی از افراد در دوره کودکی تجربه کردند یک عفونت گذارست که ممکن است بدون علامت باشه یا حداکثر یک علائم عمومی مثل خستگی ، دل درد ، تهوع و حداکثر آن زردی چشم و یرقان را داشته باشد ولی بعد رد می شود و می رود. تغییر رنگ ادرار و مدفوع هم رخ می دهد در نشانه هایش و بعد فرد نشانه ای ازش در بدنش باقی نمی ماند و خیلی نادر هستند مواردی از هپاتیت A که اگر بخواهند که به مسئله جدی هپاتیت مزمن و یا خطراتی برای کبد منجر بشوند. اما هپاتیت B و C که در خبر هم بهش اشاره شده بود می توانند باعث سیروز و سرطان کبدی بشوند از طریق خون فرآورده های خونی منتقل می شوند. یعنی از طریق انتقال جنسی ممکن منتقل شوند از طریق لوازم غیر استیل ممکن منتقل بشوند. حالا اینجا ما به قلیان اشاره کردیم مثلا در زندان ها بحث خالکوبی وجود دارد لوازمی که با آنها خالکوبی می کنند ثابت شده که می تواند منتقل کننده این نوع هپاتیت B و C باشد. انتقال مادر به جنین داریم که البته در کمتر از 10% موارد رخ می دهد به شرطی که مادر مبتلا باشد و تشخیص نداده باشند و ملاحظاتی ندیده باشند و این بحث که در واقع این نوع هپاتیت می تواند چه سرنوشتی را برای فرد ایجاد کند بد نیست بدانند هپاتیت B که برایش واکسن طراحی شده است و در کشور ما خوشبختانه متولدین سال 1372 به بعد بدو تولد ، 1.5 ماهگی و 9 ماهگی کنترل از طریق واکسیناسیون برایشان انجام می شود. معمولا کاملا قابل پیشگیری است. اما نوع هپاتیت C که واسش واکسنی وجود ندارد فقط از طریق کنترل رفتارهای پرخطر و فرآورده های خونی و مسائل جنسی قابل کنترل است. حالا این مثالی که اینجا داشتیم راجب قلیان مشترک یک مثال بود. من مثالی در آورده ام راجب این که ریش تراش ، مسواک و لوازم آرایشی هم می توانند زمینه انتقال باشند و هر چیزی که لوازم شخصی فرد است و خون ویا حالا ترشحاتی که پایه ی خون دارند مثل بزاق و ترشحات اشک و اینها به نوعی ویروس را از یک فرد به فرد دیگر منتقل کنند. پس بهداشت شخصی در جلوگیری از انتقال هپاتیت C بسیار اهمیت دارد. هپاتیت C متاسفانه درمان ندارد و خیلی وقت ها می تواند آن نوع مزمن و تهدید کننده حیات باشد.
گروهی از ویروسها یعنی B  و C که گفتیم خیلی شبیه ایدز هستند ولی یک قدری فراگیرتر. ویروس هپاتیت B یک ویژگیش این است که که در حرارت بالا و دما هم و رطوبت بالا هم از بین نمی رود. همان بحث قلیان هم که مطرح کردیم از آن طریق هم می تواند منتقل بشود. شاید ویروس ایدز را به نوعی بتوان در شرایط خاصی از بین بردنش آسان تر از هپاتیت B است.
پاسخ در ۱۰/اسفند/۱۳۹۳ ۰۰:۲۵:۲۶ از Dr.D00sti (7,140 امتیاز)

پرسش‌های مرتبط

+1 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۱۰/اسفند/۱۳۹۳ ۰۷:۳۸:۳۷ در مغز و اعصاب از mahdi44 (240 امتیاز)
+1 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۱۰/اسفند/۱۳۹۳ ۰۰:۲۷:۳۸ در قلب و عروق از raha24 (210 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ
0 امتیاز
1 پاسخ
???????
...