Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/askanswer/domains/askanswer.ir/public_html/qa-include/qa-db.php on line 66  خارش مقعد و راه های درمان آن - Askanswer مرکز مشاوره سلامت ایران(هفت سیب)
  •  
    • ۷,۳۸۶ پرسش
    • ۵,۰۶۳ پاسخ
    • ۴۴۰ نظر
    • ۲۳۱,۶۶۷ کاربر
  •  

لیست برچسب‌ها

بارداري پریود آلت-تناسلی رابطه-جنسی عادت-ماهانه خودارضایی نزدیکی خارش برنامه-درمانگاه-پوست-و-مو جوش موهای قاعدگی ریزش-مو پرده-بکارت شیرخوار ادرار رشد-نوزاد جنین در و ناباروری حساسیت - لکه-پوستی وزن پوست تیروئید افسرده واژن دیابتی پستان لکه-بینی موی-زائد سلامت-جنسی طول-آلت-تناسلی قلبي رحمی درد-بیضه اختلال-نعوظ سونوگرافی از انزال-زودرس استرس تخمدان تکرر-ادرار کیست-تخمدان پریود-نامنظم جلوگیری سرفه جوش-صورت زناشویی منی جلوگیری-از-بارداری جنسي سوزش-ادرار قرص-ال-دی لاغری تیرویید برنامه-مادر-کودک-تندرستی خونریزی-رحمی عرق-کردن سرطانی سقط نوزاد خشکی-پوست چاقی عوارض-دارو خلط اضطراب ورزشی فشار-خون قد بلوغ مقاربت معده جای-جوش مثانه داروهاي کاهش-وزن زخم تهوع واریکوسل های کم-کاری-تیروئید اختلالات-اضطرابی ناباروری-مردان پروستات مقعد خونی رژیم-غذایی تپش-قلب آزمایش چین-و-چروک ترشحات-واژن زگیل-تناسلی مایع-منی اسپرم افزایش-وزن دور-چشم صرع

خارش مقعد و راه های درمان آن

+6 امتیاز

خارش مقعد وراههای درمان آن چیست؟

پرسش ۲۶/اسفند/۱۳۹۱ ۱۳:۰۲:۴۳ در دستگاه گوارش از hm53 (930 امتیاز) 1 گزارش خطا
دسته‌بندی مجدد ۲۶/اسفند/۱۳۹۱ ۱۳:۰۵:۴۱ از admin

1 پاسخ

+3 امتیاز
 
بهترین پاسخ

خارش مقعدی

احساس خارش در پوست اطراف مقعد ناشایع نیست و تا 5% مردم مبتلا میشوند. در مردان و زنان بطور مساوی وجود دارد و در هر سنی دیده میشود. خارش مقعد شبها و بعد از اجابت مزاج بیشتر بروز پیدا می کند. خارش مقعد می تواند تغییرات پوستی در ناحیه اطراف مقعد ایجاد نماید که بسته به شدت و طول مدت خارش ممکن است از یک قرمزی مختصر تا ضخیم شدن پوست متفاوت باشد. ممکن است خارش زیاد منجر به زخم و خوردگی پوست شود و خونریزی بصورت ایجاد لکه خونی درلباس زیر ایجاد شود.                                                                        

علل خارش مقعد

خارش مقعد علل متفاوتی دارد که می توان آنها را به چهار گروه تقسیم کرد:

1 – شستشوی زیاد: شستشوی زیاد با آب یا صابون و یا کشیدن پارچه های زبر یا برس های مختلف در این ناحیه موجب تحریک مزمن میشود.

2 – رطوبت: اگر ناحیه مقعد بصورت طولانی مدت در معرض رطوبت ناشی از ترشحات واژینال، عرق ریزش، مدفوع شل یا ترشحات موکوسی ناشی از سایر مشکلات آنورکتال باشد، ممکن است منجر به خارش مقعد شود. برای مثال عرق ریزش بعد از یک فعالیت ورزشی ممکن است خارش مقعد ایجاد نماید. لباسهای تنگ و شورتهای نایلونی و چین های پوستی ناشی از چاقی ممکن است باعث باقی ماندن رطوبت در محل شوند و خارش ایجاد نمایند.

 3– تغذیه: بعضی غذا ها ممکن است موجب تحریک پوست در زمان اجابت مزاج شوند. شایعترین آنها تمام خوراکیهایی است که حاوی کافئین( مانند قهوه، چای، نوشابه و شکلاتها)، غذا های تند، محصولات لبنی، آبجو، مواد غذایی اسیدی مانند مرکبات، گوجه فرنگی و آجیل می باشد.

4 – تحریکات پوستی: کاغذ توالتهای معطر یا رنگی، صابونها و مواد شوینده لباسها ممکن است موجب تحریک پوستی شوند. مدفوع باقیمانده روی سطح پوست که می تواند ناشی از نشت گاز یا مدفوع شل یا بهداشت ناکامل باشد از دیگر علل خارش است. گاهی بعد از شروع خارش ممکن است بیمار به مقدار زیادی آن ناحیه را بخاراند که این کار بدلیل تحریک پوستی موجب افزایش خارش میشود.

علل دیگر: سایر علل خارش مقعد شامل انگل اکسیور( کرمک)، عفونتهای خارجی و سوختگی های پوستی ناشی از رادیوتراپی می باشد.

تست یا آزمایش خاصی که علت خارش مقعد را دقیقاً مشخص می نماید وجود ندارد و معمولاً علت و درمان آن بر اساس آزمون و خطا باید مشخص شود.

درمان خارش مقعد

درمان خارش مقعد با مراقبت از پوست و رفع علت زمینه ای آن میسر می باشد. تمیز کردن پوست این ناحیه باید به آرامی باشد و پوست این ناحیه همواره باید خشک بماند. بعضی از مردم برای خشک نگهداشتن این ناحیه، از سشوار استفاده می کنند. راه دیگر آن است که یک تکه پارچه نخی ما بین دو برجستگی باسن گذاشته شود تا رطوبت را جذب نماید.

کارهایی که نباید انجام دهید:

-       هر گونه خارش یا تحریک پوستی در ناحیه پوست اطراف مقعد

-       استفاده از کاغذ توالتهای رنگی و معطر

-       استفاده از پدهایی که با الکل مرطوب شده اند.

-       مصرف غذا های تند، گوجه فرنگی و محصولات مشتق از آن مانند سس کچاپ، مواد لبنی و آبجو

-       مصرف کافئین ( نوشابه ها، قهوه، چای، شکلات)

کارهایی که باید انجام دهید:

-       استفاده از کاغذ توالتهای سفید و ساده

-       به آرامی تمیز کردن ناحیه مقعد و پرهیر از کشیدن شدید کاغذ توالت

-       استفاده از صابونهای ملایم (یا بطور کلی از مصرف صابون پرهیز شود.)

-       به آرامی پوست مرطوب شده اطراف مقعد را خشک کنید( مثلاً با کمک سشوار)

-       استفاده از لباس وشورت و زیر پوش گشاد

-       استفاده از لباسهای زیر نخی بجای نایلونی

-       استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک

-       توجه به رژیم غذایی و حذف غذا هایی که وضع شما را بدتر می کند. بعد از آنکه خارش خوب شد، شما می توانید بصورت نسبی از این مواد غذایی    استفاده نمایید.

-       میزان مصرف فیبرهای غذایی و آب یا آب میوه را در صورتیکه یبوست دارد افزایش دهید.

-       اگر مدفوع شل است نیاز به بررسی توسط پزشک دارد. شما می توانید میزان مصرف میوه ها را افزایش دهید تا مایع زیادی مدفوع را جذب نماید.

 

پاسخ در ۲۷/اسفند/۱۳۹۱ ۱۵:۲۷:۰۰ از Dr.Shidvash (82,370 امتیاز)
انتخاب ۱۹/تیر/۱۳۹۲ ۱۲:۵۶:۲۸ از Dr.Mollazadeh

پرسش‌های مرتبط

0 امتیاز
0 پاسخ
پرسش ۱۱/مرداد/۱۳۹۹ ۱۲:۲۷:۰۰ در مغز و اعصاب از mahdi100 (140 امتیاز)
+6 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۱۴/خرداد/۱۳۹۲ ۰۰:۲۲:۵۶ در خون و سرطان از hm53 (930 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ
پرسش ۱۳/مرداد/۱۳۹۹ ۱۲:۲۰:۴۶ در دستگاه گوارش از رضا جهانی (120 امتیاز)
+5 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۰۶/اسفند/۱۳۹۲ ۱۲:۴۰:۵۰ در خارش از istaco (200 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ
پرسش ۱۳/مرداد/۱۳۹۹ ۱۲:۴۵:۲۰ در دستگاه گوارش از Majido (120 امتیاز)
???????
...