Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/askanswer/domains/askanswer.ir/public_html/qa-include/qa-db.php on line 66  اختلال هویت جنسی - Askanswer مرکز مشاوره سلامت ایران(هفت سیب)
  •  
    • ۷,۳۸۶ پرسش
    • ۵,۰۶۳ پاسخ
    • ۴۴۰ نظر
    • ۲۳۱,۱۲۱ کاربر
  •  

لیست برچسب‌ها

بارداري پریود آلت-تناسلی رابطه-جنسی عادت-ماهانه خودارضایی نزدیکی خارش برنامه-درمانگاه-پوست-و-مو جوش موهای قاعدگی ریزش-مو پرده-بکارت شیرخوار ادرار رشد-نوزاد جنین در و ناباروری حساسیت - لکه-پوستی وزن پوست تیروئید افسرده واژن دیابتی پستان لکه-بینی موی-زائد سلامت-جنسی طول-آلت-تناسلی قلبي رحمی درد-بیضه اختلال-نعوظ سونوگرافی از انزال-زودرس استرس تخمدان تکرر-ادرار کیست-تخمدان پریود-نامنظم جلوگیری سرفه جوش-صورت زناشویی منی جلوگیری-از-بارداری جنسي سوزش-ادرار قرص-ال-دی لاغری تیرویید برنامه-مادر-کودک-تندرستی خونریزی-رحمی عرق-کردن سرطانی سقط نوزاد خشکی-پوست چاقی عوارض-دارو خلط اضطراب ورزشی فشار-خون قد بلوغ مقاربت معده جای-جوش مثانه داروهاي کاهش-وزن زخم تهوع واریکوسل های کم-کاری-تیروئید اختلالات-اضطرابی ناباروری-مردان پروستات مقعد خونی رژیم-غذایی تپش-قلب آزمایش چین-و-چروک ترشحات-واژن زگیل-تناسلی مایع-منی اسپرم افزایش-وزن دور-چشم صرع

اختلال هویت جنسی

+3 امتیاز
با سلام

مادری دارای فرزند 4 ساله دختر که به نظر خودم و اطرافیان تمایلات زیاد پسرانه دارد و مرا بسیار نگران کرده به نظر شما چه رفتاری باید با او بکنم
پرسش ۲۰/بهمن/۱۳۹۲ ۱۲:۳۶:۵۴ در زنان از پروانه (13,920 امتیاز)
برچسب‌گذاری مجدد ۲۲/تیر/۱۳۹۳ ۱۳:۲۸:۱۸

1 پاسخ

+1 امتیاز


در نوجوانان و بزرگسالان، علائم بارز این اختلال عبارتند از ابراز تمایل به داشتن جنسیت مخالف، اظهارات مکرر به شکل جنس مخالف. تمایل به زندگی کردن مشابه جنس مخالف و یا اینکه دیگران مشابه جنس مخالف با وی رفتار کنند. اعتقاد راسخ مبنی بر اینکه فرد دارای احساسات و واکنشهای شاخص جنس مخالف است.
ناراحتی مداوم مبنی بر اینکه احساس یا جنسیت فرد، با نقش جنسی وی تناسب ندارد.
B. این اختلال در کودکان به یکی از اشکال زیر تظاهر می کند: در پسرها، اظهار انزجار نسبت به آلت یا بیضه ها یا تأکید بر از بین رفتن آنها، یا اظهار اینکه بهتر بود آلت وجود نداشت. بیزاری نسبت به بازیهای جنگی و طرد کردن بازیها، اسباب بازیها، و فعالیتهای ویژه مردان در دخترها، اظهار ناخشنودی از ادرار کردن در حالت نشسته، اصرار بر وجود یا رشد آتی آلت. اظهار نارضایتی از رشد پستانها یا قاعده شدن. یا بیزاری آشکار نسبت به لباسهای معمولی زنانه .
در نوجوانان و بزرگسالان علائم تظاهر این اختلال عبارتند از اشتغال ذهنی در مورد خلاص شدن از صفات جنسی اولیه و ثانویه (نظیر درخواست هورمونها. جراحی، یا سایر اقدامات به منظور تغییر فیزیکی صفات جنسی و شبیه شدن به جنس مخالف) یا اعتقاد بر اینکه فرد با یک جنسیت اشتباه به دنیا آمده است.
C. این اختلال با یک حالت بین جنس فیزیکی همراه نیست.
D. این اختلال موجب ناراحتی آشکار بالینی با بروز اختلال در عملکردهای اجتماعی، شغلی ، یا سایر زمینه های مهم عملکردی می شود.

عوامل روانی- اجتماعی.
2. فقدان الگوهای دارای نقش جنسی مشابه و تشویقهای آشکار و غیر آشکار مراقبین برای رفتار مشابه جنس مخالف، در ایجاد اختلال هویت جنسی در دوران کودکی نقش دارند. مادر این کودکان ممکن است افسرده یا کناره جو باشند. صفات مزاجی مادرزادی گاهی سبب می شوند که پسرهای حساس و ظریف و دخترهای با انرژی و پرخاشگری بوجود بیایند. آزارهای جسمی و جنسی نیز گاهی زمینه ساز این اختلالات هستند.
اختلالهایی که ممکن است با این اختلال اشتباه گرفته شوند:
1. یادگار خواهی با مبدل پوشی(Transvestic fetishism) ، پوشیدن لباسهای جنسی مخالف به منظور تحریک جنسی است؛ ممکن است همراه با اختلال هویت جنسی باشد( تشخیص دوگانه).
2. حالتهای جنسیت بینابینی(هرمافرودیت) .
3. اسکیزوفرنی. در موارد نادری هذیانهای واقعی تعلق به جنس مخالف وجود دارد.
A. سیر این بیماری:
1. کودکان. سیر آن متغیر است. علائم ممکن است با درمان و یا خود به خود فروکش کنند. پیش آگهی به سن شروع و شدت علائم بستگی دارد. این اختلال در پسرها قبل از 4 سالگی شروع شده و تعارض با همتاها در حدود 7 یا 8 سالگی آشکار می گردد. اظهار رفتارهای پسرانه از سوی دخترها تعارض با همتاها در حدود 7 یا 8 سالگی آشکار می گردد. اظهار رفتارهای پسرانه از سوی دخترها را عموماً بهتر میتوان تحمل کرد. این اختلال در دخترها نیز در سنین پایین شروع می شود، ولی اکثر آنها رفتارهای مردانه را در هنگام نوجوانی آشکار می کنند. کمتر از 10% این کودکان به اکثر آنها رفتارهای مردانه را در هنگام نوجوانی آشکار می کنند. کمتر از 10% این کودکان به دگر جنس پنداری(ترانس سکشوالیسم) دچار می شوند.
2. بزرگسالان. سیر این اختلال در بزرگسالان تمایل به مزمن شدن دارد.
دگر جنس پنداری- پس از بلوغ رخ داده و به صورت نارضایتی از جنسیت زیست شناختی و تمایل به از بین بردن صفات اولیه و ثانویه جنسی و کسب صفات جنس مخالف تظاهر می کند. اکثر ترانس سکشوال ها در دوران کودکی به اختلال هویت جنسی مبتلا بوده اند؛ پوشیدن لباسهای جنس مخالف شایع است؛ اختلالات روانی همراه نیز شایعند، بویژه اختلال شخصیت مرزی یا اختلال افسردگی؛ خطر خودکشی وجود دارد، ولی ممکن است این بیماران اعضای تناسلی خود را مجروح کنند تا به این وسیله جراحان را مجبور به انجام عمل جراحی تغییر جنسیت نمایند.
درمان
1. کودکان. الگوهای نقشی موجود را بهبود بخشیده و یا در صورت عدم وجود، یک نفر از اعضای خانواده یا دیگران (مثل برادر یا خواهر بزرگتر) را به عنوان الگو انتخاب کنید. باید به مراقبین کودک کمک کرد تا رفتارها و نگرشهای متناسب با جنس وی را تشویق نمایند. سایر اختلالات روانی یا ذهنی همراه نیز باید مورد توجه قرار گیرند.
2. نوجوانان. به علت وجود بحرانهای طبیعی هویت و سرگشتگی هویت جنسی، درمان این گروه از بیماران مشکل است. کنش نمایی شایع است و نوجوانان به ندرت انگیزه قوی برای تغییر نقشهای کلیشه ای جنس مخالف دارند.
3. بزرگسالان
a. روان درمانی- هدف از درمان، کمک به بیماران برای احساس راحتی با هویت جنسی مطلوب آنها است؛ و نباید هدف درمان را ایجاد فردی با هویت جنسی متعارف قرار داد. برای درمان این بیماران همچنین باید جراحی تغییر جنسیت را نیز در نظر گرفت؛ بیماران شدیداً مضطرب و ناراحت غالباً به صورت تکانه ای تصمیم به انجام این گونه اعمال جراحی می گیرند.
b. عمل جراحی تغییر جنسیت- قطعی و غیر قابل برگشت است. بیماران باید به مدت 3 تا 12 ماه لباسهای جنس مخالف خود را بپوشند و تحت درمان هورمونی قرار گیرند نتایج این درمان 70 تا 80% بیماران را ارضاء می کند. عدم ارضای بیماران با آسیب شناسی روانی قبلی آنها ارتباط دارد. اقدام به خودکشی در 2% موارد گزارش شده است.
درمانهای هورمونی- بسیاری از بیماران به جای عمل جراحی با تجویز هورمونها تحت درمان قرار می گیرند.

 

پاسخ در ۲۰/بهمن/۱۳۹۲ ۱۲:۳۹:۱۵ از دکتر وب گرد (48,940 امتیاز)

پرسش‌های مرتبط

+3 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۲۰/بهمن/۱۳۹۲ ۱۲:۴۵:۰۲ در مردان از پروانه (13,920 امتیاز)
+3 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۱۶/بهمن/۱۳۹۲ ۲۰:۱۶:۰۷ در زنان از پروانه (13,920 امتیاز)
+5 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۲۰/بهمن/۱۳۹۲ ۱۵:۲۴:۵۷ در مردان از حمیدرضا (10,190 امتیاز)
+4 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۱۹/بهمن/۱۳۹۲ ۱۶:۵۷:۳۳ در مردان از حمیدرضا (10,190 امتیاز)
+3 امتیاز
1 پاسخ
???????
...