Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/askanswer/domains/askanswer.ir/public_html/qa-include/qa-db.php on line 66  نوروپاتی در افراد دیابتی - Askanswer مرکز مشاوره سلامت ایران(هفت سیب)
  •  
    • ۷,۳۸۶ پرسش
    • ۵,۰۶۳ پاسخ
    • ۴۴۰ نظر
    • ۲۳۱,۶۹۰ کاربر
  •  

لیست برچسب‌ها

بارداري پریود آلت-تناسلی رابطه-جنسی عادت-ماهانه خودارضایی نزدیکی خارش برنامه-درمانگاه-پوست-و-مو جوش موهای قاعدگی ریزش-مو پرده-بکارت شیرخوار ادرار رشد-نوزاد جنین در و ناباروری حساسیت - لکه-پوستی وزن پوست تیروئید افسرده واژن دیابتی پستان لکه-بینی موی-زائد سلامت-جنسی طول-آلت-تناسلی قلبي رحمی درد-بیضه اختلال-نعوظ سونوگرافی از انزال-زودرس استرس تخمدان تکرر-ادرار کیست-تخمدان پریود-نامنظم جلوگیری سرفه جوش-صورت زناشویی منی جلوگیری-از-بارداری جنسي سوزش-ادرار قرص-ال-دی لاغری تیرویید برنامه-مادر-کودک-تندرستی خونریزی-رحمی عرق-کردن سرطانی سقط نوزاد خشکی-پوست چاقی عوارض-دارو خلط اضطراب ورزشی فشار-خون قد بلوغ مقاربت معده جای-جوش مثانه داروهاي کاهش-وزن زخم تهوع واریکوسل های کم-کاری-تیروئید اختلالات-اضطرابی ناباروری-مردان پروستات مقعد خونی رژیم-غذایی تپش-قلب آزمایش چین-و-چروک ترشحات-واژن زگیل-تناسلی مایع-منی اسپرم افزایش-وزن دور-چشم صرع

نوروپاتی در افراد دیابتی

+5 امتیاز
با سلام

فردی هستم 40 ساله که مدت 5 سال است به بیماری دیابت مبتلا هستم این اواخر دارای مشکلات زیاد در عضلاتم شده ام آیا بیماری مربوط به دیابت است یا احتمال دارد به بیماری تازه ای مبتلا شده باشم؟
پرسش ۲۴/بهمن/۱۳۹۲ ۱۶:۱۲:۲۶ در عضلاني اسكلتي و مفاصل از پروانه (13,920 امتیاز)

1 پاسخ

0 امتیاز

تعریف نوروپاتي ديابتي:
احساس ضعف در ماهيچه‌ها و عدم كاركرد صحیح اعصاب، نوروپاتی نام دارد. در این بيماري، افزايش ضخامت جداره‌هاي مويرگي كه وظیفه خون‌رساني اعصاب را برعهده دارند، سبب ایسکمی اعصاب می‌گردند که اين حالت با کاهش ماده‌ای به‌نام میلین، منجر به بروز نوروپاتی می‌شود. اعصاب، ساختمان‏هاي بلند و باريكي هستند كه حاوي صدها تا هزاران رشته نازك بوده و همه بخش‌های بدن را به مغز مرتبط مي‏کنند. اين اعصاب پيام‏هاي حسي را از اندام‏ها به طرف مغز مي‏برند و پيام‏هاي حركتي را از مغز به اندام‏هاي گوناگون مي‏رسانند. نوروپاتي ديابتی به 3 دسته از اعصاب فرد، آسیب وارد می‌کند و از عوارض شايع در سرطان است.
1)اعصاب حسي:
در نوروپاتي حسي، عدم وجود ماده ميلين پوشاننده اعصاب، موجب مرگ عصب يا آسيب به آن مي‌شود و به اين صورت که فرد مبتلا در مقابل محرکات محیطی واکنش نشان نمی‌دهد. بیمار در اندام تحتاني بدن خود احساس سوزش و گزگز مي‌كند البته در شب، این حالت تشدید می‌شود.
2)اعصاب حركتي:
با فقدان و یا آسيب ديدن اعصاب حركتي به‌تدریج‌ عضلات كف پا، دچار ضعف مي‌گردند و شكل اندام تحتاني از حالت طبیعی خود خارج می‌شود که در نهایت افزایش وجود قوس در کف پا را به ‌همراه دارد. در این وضعیت انگشتان و كف پا با آسیب‌های فشاری رو به رو می‌گردند.
3)اعصاب اتونوم یا خودكار:
در این نوع از دیابت، آسيب اعصاب اتونوم یا خودكار به‌خصوص، اعصاب سمپاتيك كه تنگ كننده عروق محيطي اندام تحتاني هستند، موجب عدم كنترل جريان خون و برداشت مواد معدني استخوان‌ها مي‌شوند. در نتیجه منجر به كاهش حجم استخوان‌هاي تشكيل دهنده پا و مچ و استئوپني می‌گردند. استخوان‌های پا و مچ انسان بسیار آسیب پذیر هستند به و با ضربات شدید حالت طبیعی خود را از دست می‌دهند. از طرف ديگر آسيب اعصاب خودكار كه عصب دهي غدد عروق را بر عهده دارند، سبب از دست رفتن توانايي تعريق در اندام‌ها مي‌شوند. اين حالت، خشكي شديد در پوست اندام تحتاني، ایجاد تشكيل پينه و به دنبال آن ترك خوردگي را به همراه دارد. این ترک‌ها از عوامل مهم در بوجود آمدن زخم محسوب می‌شوند. آسیب اعصاب یکی از عوارض شایع بیماری است که در اثر هیپرگلیسمی(بالا بودن قند خون)‌ ایجاد می‌شود.
تعریف دیابت:
ديابت يك بيماري مزمن است كه وقتي پانكراس(لوزالمعده) انسولين توليد نمي‌كند يا زمانی كه بدن نمي‌تواند از انسولين توليد شده استفاده كند اتفاق مي‌افتد‏.‏ توقف توليد انسولين يااستفاده نكردن از آن، هر دو سبب افزايش گلوكز درخون مي‌شوند‏.‏ ديابت 2 نوع اصلي دارد:
1)افرادي كه ديابت نوع اول دارند. يعني بدن‌شان مقدار كمي انسولين توليد مي‌كند که لازم است براي ادامه زندگي انسولين تزريق كنند. اين نوع ديابت بيشتر در كودكان و نوجوانان شیوع بیشتری دارد.
علائم ديابت نوع اول:
-تشنگي بيش ازحد
-گرسنگي دايمي
-تكررادرار
-كاهش وزن ناگهاني
-خستگي مفرط
-تاري ديد
2)نوع دوم ديابت افرادي هستند كه نمي‌توانند از انسولين استفاده كنند.آن‌ها مي‌توانند بيماري‌شان را تنها با تغيير شیوه زندگي كنترل كنند. این دسته از بیماران معمولاً بيشتر به داروهاي خوراكي نيازدارند تا به انسولين. دیابت نوع دوم از شیوع بیشتری برخوردار است.
علائم:
3)اكثر افراد مبتلا به اين نوع ديابت علائمي ندارند و بعد ازچند سال به واسطه بيماري ديگري متوجه آن مي‌شوند‏.‏
4)نوع سوم ديابت در برخی از موارد بارداری به چشم می‍‌‌خورد. اما به‌طور معمول در بعد از بارداری درمان مي‌شود‏.‏
بيماري هاي قلبي و عروقي بيشترين مورد مرگ ومير در افراد ديابتي است. دربيشتركشورهاي توسعه يافته درحال حاضر، ديابت علت بيشترين موارد نارسايي كليه و درمان از طریق دياليز یا پيوندكليه است. این نوع از ديابت درمردها و زن‌ها همراه با افزايش وزن شدت می‌یابد.
کنترل HTN در بیماران دیابتی:
-اگر بیمار دیابتی مبتلا به HTN شود:
1)اگر DM I داشته باشد، ACEI ارجح‌تر است.
2)اگر DM II داشته باشد، ARB ارجح‌تر است.
ديابت شايع‌ترين علت نارسايي کليه، نابينايي و قطع اندام تحتاني را به خود اختصاص مي‌دهد؛ همچنين خطر بروز سکته مغزي در افراد دیابتی بسیار شایع است.
چگونگی بروز نوروپاتی:
حدود60 % بیماران ديابتی به نوروپاتي مبتلا می‌شوند که اغلب بدون علامت است. این بیماری معمولاً در افراد سيگاري بالاي40 سال و كساني كه قند خون خود را کنترل نمی‌کنند، ظاهر می‌شود. فشار خون بالا نیز ممكن است سبب فقدان رگ‏هاي خوني كه اكسيژن و مواد غذايي را به اعصاب منتقل مي‏كنند، شود. همچنين قندخون بالا روي بعضي فعاليت‏هاي شيميايي اعصاب تاثیرگذار است.
انواع نوروپاتی:
1)نوروپاتی دیابتیک
2)نوروپاتی غیر ارادی
3)پلی نوروپاتیک
4)مونو نوروپاتیک
5)نوروپاتی خارجی
تعریف نوروپاتی خارجی: از جمله شایع ترین انواع این بیـمـاری، نـوروپاتی خارجی اسـت کـه بر روی رشتـه‌هـای عصبی خـارجی تـاثیر مـی‌گذارد. ایـن اختـلال هم بر روی اعـصـاب حسی و هم بر روی اعصاب حرکتی که رابط میـان مغز، ستون مهره ها و سـایر قسـمت های بـدن هستند، تـاثیرگذار است.
6)نوروپاتی حسی- حرکتی:
علائم:
-بي‏حسي و كرختي يا عدم احساس درد و حرارت
-درد شديد و گرفتگي در اندام‏ها
-حساسيت بيش از حد به لمس
-از بين رفتن تعادل بدن
7)نوروپاتي كانوني:
اين نوع نوروپاتي معمولاً به‌صورت ناگهاني بروز مي‏كند و روي اعصاب خاصي اثر مي‏گذارد.
علائم:
1)درد ران‌ها
2)درد شديد در ناحيه لگن
3)درد قفسه سينه، معده يا پهلوها
4)ناتواني در ديدن اشياء
5)دوبيني
6)بي‏حسي يك طرفه صورت
7)مشكلات شنوايي
8)نوروپاتي خودكار يا اتونوم:
علائم:
1)مشکل در كاركرد مثانه مانند: عدم تخليه كامل مثانه و تكرر ادرار
2)كاهش توان جنسي
3)اختلال در تخليه معده
4)مشكلات گوارشي مانند احساس سنگینی معده
5)اختلال در بلع غذا
6)اسهال يا يبوست
7)كاهش وزن
8)کاهش شديد فشار خون، زماني كه فرد از حالت نشسته به وضعيت ايستاده بر مي‏گردد.
9)تعريق

9)نوروپاتی معجونی:
دردهای نوروپاتی معجونی از دردهای مزمنی هستند که به دنبال آسیب بافتی ایجاد می‌شود. در دردهای نوروپاتی، رشته‌های عصبی ممکن است خسارت دیده یا نا کارآمد شوند. این رشته‌های عصبی علائم غیر صحیحی را به بخش‌های دیگر درد انتقال می‌دهند. تاثیر شدید صدمه به رشته عصبی شامل: تغییر در کارکرد عصب، در محل صدمه و در محیط پیرامون صدمه است.
10)نوروپاتیک سندرم پای خیال:
این در زمانی رخ می‌دهد که یک بازو یا پا در اثر بیماری یا صدمه از بدن جدا شده باشد ولی مغز هنوز پیام‎های درد را از اعصابی که منشا انتقال پیام از محل قطع شده است دریافت می‌کند.
11)نوروپاتی محیطی:
بیماران مبتلا به نوروپاتی محیطی ممکن است شرایطی مانند خارش، بی‌حسی، ضعف و دردهای شدید را تجربه کنند. نوروپاتی محیطی اختلال در اعصابی است که از مغز و نخاع ناشی می‌شوند. دیابت و نورالژی پس از هرپس، شایع‌ترین دلایل ایجاد نوروپاتی محیطی هستند. در چنین شرایطی نوروپاتی محیطی به عنوان ایدیوپاتیک(بدون علت) شناخته خواهد شد.

 

پاسخ در ۲۴/بهمن/۱۳۹۲ ۱۶:۱۶:۴۱ از دکتر وب گرد (48,940 امتیاز)

پرسش‌های مرتبط

+2 امتیاز
0 پاسخ
پرسش ۰۶/اسفند/۱۳۹۲ ۱۳:۲۶:۳۶ در عضلاني اسكلتي و مفاصل از جعفر (140 امتیاز)
0 امتیاز
0 پاسخ
+3 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۲۶/بهمن/۱۳۹۲ ۱۱:۰۶:۲۱ در عضلاني اسكلتي و مفاصل از پروانه (13,920 امتیاز)
+2 امتیاز
1 پاسخ
+4 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۲۶/بهمن/۱۳۹۲ ۱۱:۱۱:۴۵ در عضلاني اسكلتي و مفاصل از پروانه (13,920 امتیاز)
???????
...