Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/askanswer/domains/askanswer.ir/public_html/qa-include/qa-db.php on line 66  نقش ورزش در ترک اعتیاد - Askanswer مرکز مشاوره سلامت ایران(هفت سیب)
  •  
    • ۷,۳۸۶ پرسش
    • ۵,۰۶۳ پاسخ
    • ۴۴۰ نظر
    • ۲۳۱,۱۲۰ کاربر
  •  

لیست برچسب‌ها

بارداري پریود آلت-تناسلی رابطه-جنسی عادت-ماهانه خودارضایی نزدیکی خارش برنامه-درمانگاه-پوست-و-مو جوش موهای قاعدگی ریزش-مو پرده-بکارت شیرخوار ادرار رشد-نوزاد جنین در و ناباروری حساسیت - لکه-پوستی وزن پوست تیروئید افسرده واژن دیابتی پستان لکه-بینی موی-زائد سلامت-جنسی طول-آلت-تناسلی قلبي رحمی درد-بیضه اختلال-نعوظ سونوگرافی از انزال-زودرس استرس تخمدان تکرر-ادرار کیست-تخمدان پریود-نامنظم جلوگیری سرفه جوش-صورت زناشویی منی جلوگیری-از-بارداری جنسي سوزش-ادرار قرص-ال-دی لاغری تیرویید برنامه-مادر-کودک-تندرستی خونریزی-رحمی عرق-کردن سرطانی سقط نوزاد خشکی-پوست چاقی عوارض-دارو خلط اضطراب ورزشی فشار-خون قد بلوغ مقاربت معده جای-جوش مثانه داروهاي کاهش-وزن زخم تهوع واریکوسل های کم-کاری-تیروئید اختلالات-اضطرابی ناباروری-مردان پروستات مقعد خونی رژیم-غذایی تپش-قلب آزمایش چین-و-چروک ترشحات-واژن زگیل-تناسلی مایع-منی اسپرم افزایش-وزن دور-چشم صرع

نقش ورزش در ترک اعتیاد

+4 امتیاز
سلام

فردی هستم معتاد به سیگار بارها سعی کردم سیگار را ترک کنم ولی نتوانستم اگر از ورزش برای ترک آن استفاده کنم آیا موثر خواهد بود؟تغذیه در ترک مواد مخدر موثر است؟
پرسش ۲۹/بهمن/۱۳۹۲ ۱۷:۵۴:۱۷ در ساير موضوعات از حمیدرضا (10,190 امتیاز)

1 پاسخ

0 امتیاز
درمان اعتیاد به کار گیری روشی برای تغییر دادن الگوی زندگی فرد آسیب دیده به سمت زندگی جدید و بدون آسیب است. برای درمان اعتیاد و تغییر الگوی زندگی ورزش و تغذیه نقش مهمی دارند. برای اینکه فرد آسیب دیده بتواند در برابر وسوسه هایی که او را به سمت استفاده از مواد مخدر سوق می دهد مقاومت کند باید یک رژیم غذایی دیگر را جایگزین رژیم غذایی سابق خود کند و در برابر وسوسه های غذ ایی سابق نیز مقاومت کند . همچنین با ورزش کردن کاهلی را از خود دور کند.
در درمان اعتیاد یکی از مهمترین شرایط در بهبودی بالا بردن میزان مسـؤوليت پذيـري می باشد. و فرد با افزایش دادن حس مواظبت از خود مسئولیت بدن خود را برعهده می گیرد. هر فردی دارای بدنی می باشد که منحصرا برای اوست و او را از افراد دیگر متمایز می کند. در ضمن این بدن با ارزشترین دارایی برای فرد محسوب می شود که برای او به میراث گذاشته شده است. پس هر فردی باید به خوبی بداند که در برابر بدنش مسئول است مخصوصا فردی که درمدت زمانی مواد مخدر را وارد بدن خود کرده و به قسمت های مختلف جسم خود آسیب های فراوانی زده است. با رژیم غذایی مناسب افراد معتادی که در حال درمان بیماری خود هستند می توانند روش سالم خوردن را آموزش ببینند. و با برنامه ورزشی مناسب قدرت و تحمل خود را در برابر وسوسه های مصرف مجدد بالا ببرند. اگر یک رژیم غذایی مناسب و ورزش در کنار یکدیگر و به همراه یک روش درمانی مناسب قرار گیرند باعث بهبودی بیشتر فرد آسیب دیده توسط مواد مخدر می شود.
مزیت های ورزش در درمان اعتیاد:
1. هوشیاری را بیشتر کرده و مغز فعالیت خود را بهتر انجام می دهد.
2. به زندگی بدون مواد عادت کرده و پس از مدتی حاضر نیست جای آن را با موادمخدر عوض کند.
3. بدن شخص به وزن نرمال و ایده آل می رسد.
4. علاقه به زندگی را که در اثر استفاده از مواد مخدر از دست داده اند دوباره تجربه می کنند.
5. انرژی بدن دوباره بالا می رود.
6. اعتماد به نفس از دست رفته دوباره برمی گردد.
7. تحمل فشارها و نگرانی های روحی آسان تر می شود.
8. از خطر ابتلا به بیماری های مختلف در آینده جلوگیری می شود.
همان طور که ذکر شد وابستگی به مواد مخدر به معنای عدم کنترل فرد بر چیزی است که به بدنش وارد می شود. رژيم غذايي افرادی که به مواد مخدروابسته شده اند حتما دارای کمبودهایی می باشد و احتمالا بعضی از ویتامین های لازم و مواد معدنی به بدنشان نمی رسد. ممکن است فرد در غذاهای روزانه خود چربی، شکر ، نمک و کافئین زیاد بخورد ولی سبزیجات ، میوه های تازه و حبوبات در برنامه غذایی او جایی نداشته باشد. یا حتی ممکن است فرد غذا خوردن را فراموش کرده باشد و یا روزانه بسیار کم غذا بخورد.
زمانی که فرد استفاده از مواد مخدر را متوقف می کند و حاضر به ادامه استفاده از مواد نیست احتمالا شیوه تغذیه گذشته خود را تکرار می کند. با بررسی های انجام شده مشخص شده است که افرادی که در طول درمان ترک اعتیاد استفاده از شکر، نمک و کافئین را کنار گذاشته و در برابر وسوسه های استفاده از این مواد مقاومت می کنند خیلی راحتتر از افراد دیگر در برابر وسوسه های استفاده از مواد مخدر دوام می آورند. افراد برای رسیدن به هدف نهایی که سلامتی می باشد باید به تدریج آموزش ببینند که چگونه خوردن خود را کنترل کنند.
افراد در حال بهبودی یک تقویم روزانه برای خود تهیه می کنند و تمام غذاهایی را که در طول شبانه روز خورده اند در آن یادداشت می کنند این کار آنها را در کنترل خوردن کمک می کند و با بررسی تقویم روزانه خود در طول هفته متوجه خواهند شد که چه مواد غذایی را بیشتر از بقیه استفاده می کنند.
در این تقویم روزانه مکان هایی را که در آن غذا می خورند و اینکه در حین غذا خوردن مشغول چه کاری هستند را یادداشت می کنند مثلا در حین شام خوردن مشغول تماشای تلویزیون هستند. و از همه مهمتر اینکه در حین غذا خوردن چه احساسی به فرد دست می دهد باید ثبت گردد. اهمیت این موضوع اینجاست که ممکن است غذا خوردن در بعضی جاها و یا به همراه بعضی فعالیت ها و حتی احساسی که از خوردن به شما دست می دهد همواره از عادت های غذایی فرد باشد و با توجه به اینکه تهیه این تقویم به هدف ایجاد تغییر در برنامه غذایی روزانه می باشد لذا گاهی اوقات لازم است بعضی از مواد غذایی از برنامه غذایی حذف شود تا فرد بتواند تحمل خود در برابر وسوسه های غذایی تقویت کند. بسیار دیده شده است افرادی که در حال ترک مواد مخدر هستند مواد غذایی را که در طول روز می خورند نادیده انگاشته و اکثرا احساس خستگی زیادی می کنند این افراد صبحانه یا ناهار خود را سر وقت نخورده و زمانی که فرصت دارند پرخوری می کنند و زمانی که خوشحال یا ناراحت هستند برای کاهش دادن فشار عاطفی بیشتر از حد معمول غذا می خورند در واقع غذا را به چشم مواد مخدر می بینند.
فرد بعد از اینکه تقویم غذایی را به مدت سه روز یادداشت کرد غذاهایی را که معمولا می خورد با غذاهایی که به وی توصیه شده است مقایسه کرده و متوجه می شود که چه تفاوتی بین آن دو وجود دارد.
در هر وعده ي غذايي
در هر وعده غذایی که فرد در حال ترک می خورد باید انواع کربوهیدراتها مانند حبوبات، ماکارونی، برنج، غلات و نان وجود داشته باشد و حتما در یک وعده غذایی از میوه های تازه و سبزیجات به صورت خام و نپخته استفاده کرد.
از پروتئین ها مانند گوشت لخت، ماهی و غیره در رژیم غذایی روزانه استفاده شود.
غذاهای ممنوع:
از خوردن چر بی ها، نمک، شکر، زرده تخم مرغ، شیر پرچرب ،گوشت های دودی و بطور کلی غذاهای شیرین و سرخ کردنی پرهیز شود.
افرادی که مدتی به مواد مخدر وابسته بودند دارای رژیم غذایی کاملا متفاوت با غذاهای توصیه شده می باشند. بدین ترتیب غذاهایی را که نباید بخورند خورده و اگر خوردن بعضی از میوه ها و سبزی ها در رژیم غذایی آنها توصیه شود از خوردن آن غذاها امتناع می کنند.
اینکه رژیم غذایی مناسب از کجا شروع می شود بستگی به خود فرد دارد زمانی که شخص معتاد تصمیم گرفته است که پاک شود ممکن است به صورت ناگهانی در رژیم غذایی خود تغییر بوجود آورد ولی از آنجا که این تغییر بسیار بزرگ است و ذهن و جسم فرد آمادگی پذیرش این تغییر را ندارد بهتر است به تدریج از این رژیم غذایی پیروی کند. چراکه این تغییر با عدم استفاده از مواد مخدر که به یکباره انجام می شود متفاوت بوده و بهتر است هر یک از رفتارهای تغذیه ای را در زمان مختلفی تغییر دهند.
پاسخ در ۲۹/بهمن/۱۳۹۲ ۱۷:۵۴:۳۹ از دکتر وب گرد (48,940 امتیاز)

پرسش‌های مرتبط

+4 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۲۹/بهمن/۱۳۹۲ ۱۸:۲۷:۵۷ در ساير موضوعات از پروانه (13,920 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۱۱/اسفند/۱۳۹۳ ۱۱:۳۵:۲۳ در ساير موضوعات از رویا99 (210 امتیاز)
+1 امتیاز
1 پاسخ
0 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۰۳/اسفند/۱۳۹۳ ۱۴:۱۴:۵۹ در ساير موضوعات از mohamad 4 (200 امتیاز)
+4 امتیاز
1 پاسخ
پرسش ۲۹/بهمن/۱۳۹۲ ۱۸:۳۵:۰۴ در ساير موضوعات از حمیدرضا (10,190 امتیاز)
???????
...